Lähiesimiesten kokemuksia eettisesti kestävästä johtamisesta hyvinvointineuvoloissa
Seppänen, Katja (2014)
Seppänen, Katja
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161273
Tiivistelmä
Tämä pro gradu – tutkielma on osa Hyve-johtamisen kartta – hanketta. Hanke kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön Pohjois-Suomen kansalliseen kehittämisohjelmaan. Tarkastelen johtamista sekä eettisestä että autenttisesta lähtökohdasta, ja syvennyn tarkemmin dialogiseen organisaatiokulttuuriin. Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistys- ja kulttuuritoimen hallinnon aloilla toimivien palveluesimiesten kokemuksia lähijohtamiseen liittyvistä vuorovaikutustilanteista omien työntekijöiden ja toisten palveluesimiesten kanssa hyvinvointineuvoloissa. Tavoitteena on tuottaa tietoa palveluesimiesten vuorovaikutuskäytänteistä. Tietoa voi hyödyntää vuorovaikutteisen lähiesimiestyöskentelyn kehittämisessä. Tutkimuskysymys tässä yhteydessä on: Minkälaisia kokemuksia palveluesimiehillä on lähijohtamiseen liittyvistä vuorovaikutustilanteista omien työntekijöiden ja toisten esimiesten kanssa hyvinvointineuvoloissa?
Tutkielma on laadullinen ja lähtökohtana on eksistentiaalinen fenomenologia sekä dialoginen filosofia. Tutkielman aineisto koostuu viidestä palveluesimiehen teemahaastattelusta. Haastatteluaineistot on analysoitu fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää käyttäen. Tuloksena esitetään sekä yksi kaikkia palveluesimiehiä koskeva yleinen merkitysverkosto että yksilölliset eroavaisuuksia sisältävät merkitysverkostoehdotelmat. Tulosten mukaan kaikki palveluesimiehet kokivat vuorovaikutuksen omien työntekijöidensä kanssa myönteisenä ja dialogisena. Palveluesimiesten kokemukset sektorien sisäisestä ja sektorien välisestä vuorovaikutuksesta toisten esimiesten kanssa ja kokemukset vuorovaikutuksesta ylemmän johdon kanssa poikkesivat toisistaan. Näillä tasoilla vuorovaikutus ei aina yltänyt dialogiselle tasolle. Haasteita vuorovaikutukseen aiheuttivat muun muassa vanhat sektorikohtaiset toimintamallit, nopeat organisaatiomuutokset ja ylemmän johdon tasolla ilmenevä kielteinen johtamiskulttuuri. Eettisesti kestävä johtaminen vaatii huomion kiinnittämistä vuorovaikutukseen ja sen kehittämiseen organisaation jokaisella tasolla.
Tutkielma on laadullinen ja lähtökohtana on eksistentiaalinen fenomenologia sekä dialoginen filosofia. Tutkielman aineisto koostuu viidestä palveluesimiehen teemahaastattelusta. Haastatteluaineistot on analysoitu fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää käyttäen. Tuloksena esitetään sekä yksi kaikkia palveluesimiehiä koskeva yleinen merkitysverkosto että yksilölliset eroavaisuuksia sisältävät merkitysverkostoehdotelmat. Tulosten mukaan kaikki palveluesimiehet kokivat vuorovaikutuksen omien työntekijöidensä kanssa myönteisenä ja dialogisena. Palveluesimiesten kokemukset sektorien sisäisestä ja sektorien välisestä vuorovaikutuksesta toisten esimiesten kanssa ja kokemukset vuorovaikutuksesta ylemmän johdon kanssa poikkesivat toisistaan. Näillä tasoilla vuorovaikutus ei aina yltänyt dialogiselle tasolle. Haasteita vuorovaikutukseen aiheuttivat muun muassa vanhat sektorikohtaiset toimintamallit, nopeat organisaatiomuutokset ja ylemmän johdon tasolla ilmenevä kielteinen johtamiskulttuuri. Eettisesti kestävä johtaminen vaatii huomion kiinnittämistä vuorovaikutukseen ja sen kehittämiseen organisaation jokaisella tasolla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]