Sidosryhmälähtöisen yritysvastuuraportoinnin kehittäminen kohdeyritykselle
Jurmu, Saara (2012)
Jurmu, Saara
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212111282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212111282
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja sidosryhmien paineiden alla yhä useampi yritys laatii yritysvastuuraportin osana tilinpäätöskertomustaan tai omana kokonaisuutenaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää erään lappilaisen yrityksen sidosryhmälähtöistä yritysvastuuraportointia. Kehittäminen käynnistettiin haastattelulla, jolla selvitettiin kohdeyrityksen yritysvastuuympäristöä sekä mahdolliset paineet, joiden takia yritysvastuuraportointia tulisi kehittää. Tavoitteena oli myös selvittää, miten yritys vastaa eri paineisiin. Tarkasteluun otettiin pohjaksi institutionaaliseen teoriaan liittyvät ulottuvuudet sekä vasteet, joilla vastataan paineisiin. Tutkimusta varten haastateltiin kohdeyrityksen yritysvastuuraportoinnista vastaavaa henkilöä.
Kehittämisen tuloksena laadittiin kohdeyritykselle kyselylomake, jonka avulla voidaan selvittää sidosryhmien odotuksia liittyen taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Kyselylomakkeen pohjalta tehtiin olennaisuusmatriisiin sopivat luokitukset, joiden avulla vastuualueiden painopistealueet voidaan havainnollistaa. Kehittämistuloksena kohdeyritykselle laadittiin Webropol-ohjelmalla sidosryhmälähtöinen kyselylomake, jonka kohdeyritys saa käyttöönsä.
Tutkimuksen mukaan sidosryhmät asettavat kohdeyritykselle yritysvastuuseen liittyviä paineita. Tulosten mukaan tärkein paineiden luoja on asiakkaat. Myös suunnittelijoiden, henkilöstön ja omistajien puolelta ilmenee odotuksia. Regulatiivisia paineita ei juurikaan havaittu kohdeyrityksessä. Normatiivisten paineiden osalta kohdeyritys pyrkii tuomaan esille omaa arvomaailmansa, joka heijastuu mahdollisesti osaksi sidosryhmien arvomaailmaan. Kulttuuris-kognitiiviset paineet näkyvät etupäässä eri maiden kulttuurisissa näkemyksissä. Tutkimuksessa tuli myös esille, että vastuullisuuden uskotaan vaikuttavan yritysmielikuvaan ja synnyttävän kilpailuetua.
Kehittämisen tuloksena laadittiin kohdeyritykselle kyselylomake, jonka avulla voidaan selvittää sidosryhmien odotuksia liittyen taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Kyselylomakkeen pohjalta tehtiin olennaisuusmatriisiin sopivat luokitukset, joiden avulla vastuualueiden painopistealueet voidaan havainnollistaa. Kehittämistuloksena kohdeyritykselle laadittiin Webropol-ohjelmalla sidosryhmälähtöinen kyselylomake, jonka kohdeyritys saa käyttöönsä.
Tutkimuksen mukaan sidosryhmät asettavat kohdeyritykselle yritysvastuuseen liittyviä paineita. Tulosten mukaan tärkein paineiden luoja on asiakkaat. Myös suunnittelijoiden, henkilöstön ja omistajien puolelta ilmenee odotuksia. Regulatiivisia paineita ei juurikaan havaittu kohdeyrityksessä. Normatiivisten paineiden osalta kohdeyritys pyrkii tuomaan esille omaa arvomaailmansa, joka heijastuu mahdollisesti osaksi sidosryhmien arvomaailmaan. Kulttuuris-kognitiiviset paineet näkyvät etupäässä eri maiden kulttuurisissa näkemyksissä. Tutkimuksessa tuli myös esille, että vastuullisuuden uskotaan vaikuttavan yritysmielikuvaan ja synnyttävän kilpailuetua.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]