Kolmen Pohjois-Suomessa toimivan matkailualan yrityksen tarinat: tarkastelussa henkilöstöjohtaminen
Iivarinen, Elina (2009)
Iivarinen, Elina
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291071
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman päätavoitteena on selvittää, millaisia henkilöstöjohtamisen käytänteitä esiintyy matkailualan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Työ on osa laajempaa projektia, jossa tutkitaan matkailualan naisyrittäjien ja -johtajien liiketoimintaa Pohjois-Suomessa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty kolmesta Pohjois-Suomessa toimivasta matkailualan yrityksestä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja, jotka on toteutettu yritysten johtaja-omistajille. Tutkimusyrityksiä analysoidaan narratiivisen analyysin keinoin.
Matkailualan pk-yritysten hyvä yhteistyö, verkostoituminen ja julkisen sektorin tuki nähtiin tutkimissani yrityksissä välttämättöminä toiminnan edellytyksinä. Matkailualueiden tuoma vetovoima ja yritysten välinen laaja yhteistyö ovat merkittäviä menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Pieniä yrityksiä leimaa resurssien puute, mikä vaikuttaa niiden henkilöstöjohtamisen käytänteisiin. Käytänteet ovat joustavia, mikä auttaa pienten matkailualan yritysten mahdollisuuksiin mukautua ympäristön muutoksiin.
Pieniä ja keskisuuria yrityksiä tutkitaan yleensä yhtenä kokonaisuutena ja tutkimusten tulokset yleistetään koskemaan koko pk-yrityssektoria. Pk-yrityksen koko on merkittävä tekijä, joka tulee ottaa paremmin huomioon tutkittaessa yritysten käytänteitä. Pienten pk-yritysten käytänteet jäävät tunnistamatta, koska ne ovat suuriin pk-yrityksiin verrattuna epämuodollisia ja arjen käytäntöihin kiinnittyneitä. Tutkimuksissa tulisikin jatkossa huomioida pk-yritysten välillä vallitsevat kokoerot ja huomioida ne tutkimustuloksia analysoitaessa. Lisäksi tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota epämuodollisiin käytänteisiin, niiden tunnistamiseen ja näkyväksi tekemiseen. Tätä kautta käytänteet voivat muuttua kirjallisuudessa ja tutkimuskeskustelussa yhtä muodollisiksi ja virallisiksi kuin suurten yritysten tunnistetut ja yleisesti hyväksytyt käytänteet. Käytänteiden nimeäminen auttaa pienten pk-yritysten omistaja-johtajia huomioimaan toiminnassaan oleellisia tekijöitä, joihin niiden kannattaa keskittyä.
Matkailualan pk-yritysten hyvä yhteistyö, verkostoituminen ja julkisen sektorin tuki nähtiin tutkimissani yrityksissä välttämättöminä toiminnan edellytyksinä. Matkailualueiden tuoma vetovoima ja yritysten välinen laaja yhteistyö ovat merkittäviä menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Pieniä yrityksiä leimaa resurssien puute, mikä vaikuttaa niiden henkilöstöjohtamisen käytänteisiin. Käytänteet ovat joustavia, mikä auttaa pienten matkailualan yritysten mahdollisuuksiin mukautua ympäristön muutoksiin.
Pieniä ja keskisuuria yrityksiä tutkitaan yleensä yhtenä kokonaisuutena ja tutkimusten tulokset yleistetään koskemaan koko pk-yrityssektoria. Pk-yrityksen koko on merkittävä tekijä, joka tulee ottaa paremmin huomioon tutkittaessa yritysten käytänteitä. Pienten pk-yritysten käytänteet jäävät tunnistamatta, koska ne ovat suuriin pk-yrityksiin verrattuna epämuodollisia ja arjen käytäntöihin kiinnittyneitä. Tutkimuksissa tulisikin jatkossa huomioida pk-yritysten välillä vallitsevat kokoerot ja huomioida ne tutkimustuloksia analysoitaessa. Lisäksi tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota epämuodollisiin käytänteisiin, niiden tunnistamiseen ja näkyväksi tekemiseen. Tätä kautta käytänteet voivat muuttua kirjallisuudessa ja tutkimuskeskustelussa yhtä muodollisiksi ja virallisiksi kuin suurten yritysten tunnistetut ja yleisesti hyväksytyt käytänteet. Käytänteiden nimeäminen auttaa pienten pk-yritysten omistaja-johtajia huomioimaan toiminnassaan oleellisia tekijöitä, joihin niiden kannattaa keskittyä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]