Muutos myytävänä - halutaan ostaa tietoisuus tulevaisuudesta : narratiivinen analyysi henkilöstön tuntemuksista muutoksen konkretisoitumista edeltävässä ajassa
Heinikoski, Olli (2009)
There are no files associated with this item.
Heinikoski, Olli
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa organisaatioita ravistelevat muutokset ovat hyvin arkipäiväistä monelle yritykselle. Organisaatiomuutoksen avulla pyritään muuttamaan jotakin yritykseen liittyvää ja sitä kautta saamaan parannuksia. Valitettavasti läheskään aina kaikki ei suju ongelmitta ja näin kävi myös tutkimukseni kohteena olevassa organisaatiossa, Lapin työvoima- ja elinkeinokeskuksessa. Kyseinen organisaatio oli tilanteessa, jossa tiedettiin tulevasta organisaatiorakennemuutoksesta, mutta ei tiedetty, mitä muutos konkreettisesti tarkoittaisi ja toisi tullessaan. Työilmapiiriä leimasi siis varsin runsas epätietoisuus tulevasta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia kokemuksia Lapin TE-keskuksen yritysosaston työntekijöille on muodostunut muutoksen konkretisoitumista edeltävässä ajassa. Tätä aihetta olen lähtenyt selvittämään laadullista haastattelututkimusta apuna käyttäen. Syksyllä 2007 yritysosaston työntekijöille suorittamieni haastattelujen myötä olen narratiivista analyysia apuna käyttäen muodostanut työyhteisöä ja yksilöiden tuntemuksia kuvastavan tarinan.
Aineistostani käy ilmi, että muutoksen kourissa olevassa organisaatiossa ilmeni virallisen muutosviestinnän lisäksi runsaasti epävirallista viestintää, jonka suorittamiseen työntekijät osallistuivat vaihtelevilla tavoilla ja vaihtelevissa määrin. Suunnitelmallisuuteen ja muutosviestinnän toteuttamiseen olisi tullut aineistoni mukaan kiinnittää paljon enemmän huomiota. Huhuihin ja muihin epävirallisiin käytäväkeskusteluihin sekä yleiseen epätietoisuuteen liittyi työntekijöiden keskuudessa negatiivinen sävy. Tästä osoituksena työntekijöiden henkilökohtaisissa ajatuksissa nousivat esille muutosvastarinta, motivaation ja sitoutuneisuuden aleneminen sekä kriittistä suhtautumista.
Tutkielmani tukee muutosviestintään ja epätietoiseen muutostilanteeseen liittyvän kirjallisuuden esiin nostamia seikkoja viestinnän tärkeydestä ja huhupuheiden herkeämisestä. Merkittävin työni tulos on kuitenkin huomata, kuinka laaja-alaisia vaikutuksia epätietoisuudella voi olla yksilöön. Tämä ilmenee työssäni varsin monipuolisina ja värikkäinä yksilöiden esittäminä tuntemuksina tulevaan muutokseen liittyvissä asioissa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia kokemuksia Lapin TE-keskuksen yritysosaston työntekijöille on muodostunut muutoksen konkretisoitumista edeltävässä ajassa. Tätä aihetta olen lähtenyt selvittämään laadullista haastattelututkimusta apuna käyttäen. Syksyllä 2007 yritysosaston työntekijöille suorittamieni haastattelujen myötä olen narratiivista analyysia apuna käyttäen muodostanut työyhteisöä ja yksilöiden tuntemuksia kuvastavan tarinan.
Aineistostani käy ilmi, että muutoksen kourissa olevassa organisaatiossa ilmeni virallisen muutosviestinnän lisäksi runsaasti epävirallista viestintää, jonka suorittamiseen työntekijät osallistuivat vaihtelevilla tavoilla ja vaihtelevissa määrin. Suunnitelmallisuuteen ja muutosviestinnän toteuttamiseen olisi tullut aineistoni mukaan kiinnittää paljon enemmän huomiota. Huhuihin ja muihin epävirallisiin käytäväkeskusteluihin sekä yleiseen epätietoisuuteen liittyi työntekijöiden keskuudessa negatiivinen sävy. Tästä osoituksena työntekijöiden henkilökohtaisissa ajatuksissa nousivat esille muutosvastarinta, motivaation ja sitoutuneisuuden aleneminen sekä kriittistä suhtautumista.
Tutkielmani tukee muutosviestintään ja epätietoiseen muutostilanteeseen liittyvän kirjallisuuden esiin nostamia seikkoja viestinnän tärkeydestä ja huhupuheiden herkeämisestä. Merkittävin työni tulos on kuitenkin huomata, kuinka laaja-alaisia vaikutuksia epätietoisuudella voi olla yksilöön. Tämä ilmenee työssäni varsin monipuolisina ja värikkäinä yksilöiden esittäminä tuntemuksina tulevaan muutokseen liittyvissä asioissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]