Osaamisen johtaminen koulutusorganisaatiossa : case Merikoski
Mustakangas, Terhi (2007)
Mustakangas, Terhi
Lapin yliopisto
2007
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291072
Tiivistelmä
Asiantuntijaorganisaatioissa osaaminen on keskeinen menestystekijä. Näissä organisaatioissa osaamista ja tietoa on organisaation eri tasoilla ja ne kehittyvät dynaamisena prosessina ihmisten toiminnan seurauksena. Tutkimusongelmana on näiden asiantuntijaorganisaatioiden johtaminen. Merikosken ammatillinen koulutuskeskus on valtakunnallinen erityisoppilaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa koulutusorganisaation osaamisen johtamisesta. Tutkimuksessa selvitettiin tiedon johtamiseen sekä osaamisen johtamisen nykytilaan ja kehittämiseen liittyviä kysymyksiä. Työn teoreettisena viitekehyksenä on Nonakan ja Takeuchin (1995, 73) spiraalimalli organisaation tiedon luomisesta, jota olen kehitellyt ja joka ohjaa empiiristä työtäni.
Työn olen toteuttanut kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Teemahaastattelut tehtiin viidelle Merikosken johdon edustajalle. Haastattelujen vastaukset teemoiteltiin ja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimus ajoittui lokakuulle 2005 - tammikuulle 2007.
Tiedon johtamiseen liittyvillä haastattelukysymyksillä pyrittiin selvittämään tietovarantojen merkitystä osaamisen johtamisessa. Osaamisen johtamisen teemaan liittyivät kysymykset osaamisen johtamisen näkymisestä toiminnassa ja ydinosaamisalueiden määrittelystä. Lisäksi selvitettiin osaamisen johtamisen tulevaisuuden näkymiä. Tulokset vastasivat teoreettista viitekehystä. Tutkimus antaa uutta tietoa koulutusorganisaatioiden osaamisen johtamiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että Merikosken strategia- ja laatutyö on tärkeää saada pikaisella aikataululla loppuun. Samalla voidaan keskittyä osaamisen johtamiseen. Ydinosaamisten määrittelystä on hyvä lähteä liikkeelle. Ydinosaamisten on oltava yhteneviä strategian kanssa. Organisaation tietovarannot tulee kartoittaa ja pohtia, kuinka hiljainen tieto saataisiin virtaamaan organisaatiossa. Organisaatiokulttuuria on kehitettävä jatkuvaa oppimista tukevaksi. Ihmisiä tulee kannustaa jakamaan osaamistaan. Johdon esimerkkinä toimiminen on tärkeää osaamisen johtamisessa
Työn olen toteuttanut kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Teemahaastattelut tehtiin viidelle Merikosken johdon edustajalle. Haastattelujen vastaukset teemoiteltiin ja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimus ajoittui lokakuulle 2005 - tammikuulle 2007.
Tiedon johtamiseen liittyvillä haastattelukysymyksillä pyrittiin selvittämään tietovarantojen merkitystä osaamisen johtamisessa. Osaamisen johtamisen teemaan liittyivät kysymykset osaamisen johtamisen näkymisestä toiminnassa ja ydinosaamisalueiden määrittelystä. Lisäksi selvitettiin osaamisen johtamisen tulevaisuuden näkymiä. Tulokset vastasivat teoreettista viitekehystä. Tutkimus antaa uutta tietoa koulutusorganisaatioiden osaamisen johtamiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että Merikosken strategia- ja laatutyö on tärkeää saada pikaisella aikataululla loppuun. Samalla voidaan keskittyä osaamisen johtamiseen. Ydinosaamisten määrittelystä on hyvä lähteä liikkeelle. Ydinosaamisten on oltava yhteneviä strategian kanssa. Organisaation tietovarannot tulee kartoittaa ja pohtia, kuinka hiljainen tieto saataisiin virtaamaan organisaatiossa. Organisaatiokulttuuria on kehitettävä jatkuvaa oppimista tukevaksi. Ihmisiä tulee kannustaa jakamaan osaamistaan. Johdon esimerkkinä toimiminen on tärkeää osaamisen johtamisessa
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]