Tiedon liikkuminen ja organisaation oppiminen käytäntöjen yhteisöissä : yritys A:n myyntiorganisaatio
Laitinen, Jani (2011)
Laitinen, Jani
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109201156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109201156
Tiivistelmä
Tutkimukseni aihealue on organisaation oppiminen Yritys A Oy:ssä. Tarkasteluni kohdentuu yrityksen myyntifunktioon. Tutkimuskysymykseni on, että miten organisaation myyntifunktiossa jaetaan ja luodaan tärkeää tietoa? Mikä on organisaation ja toimitusjohtajan rooli oppimisessa? Tutkimukseni tavoitteena on ymmärtää oppimisen vaikutusta asiakkuuspäälliköiden arkiseen työhön. Tarkastelen myyntifunktion oppimista oppiminen käytäntöjen yhteisöissä -teorian avulla
Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimuksen ja aineiston keruu menetel-mänä käytin haastatteluja ja ei- osallistuvaa havainnointia. Suoritin yhteensä kym-menen haastattelua.
Tutkimukseni perusteella asiakkuuspäälliköt ovat jäsenenä neljässä eri käytännön yhteisössä päivittäisessä työssään. Näitä ovat tuotantoyhteisö, myyntitiimi, asia-kasyhteisö ja johtoryhmä. Asiakkuuspäällikköjen rooli yhteisössä riippuu heidän kokemuksestaan ja siitä, että mistä yhteisöstä on kysymys. Merkittävimmät yhteisöt asiakkuuspäälliköiden oppimiselle ovat tuotantoyhteisö sekä asiakasyhteisö. Asiak-kuuspäällikkö vie asiakkaan vaatimukset tuotantoyhteisöön, joissa näihin haasteisiin vastataan yhdessä. Asiakkuuspäällikkö toimii välittäjänä näiden kahden yhteisön rajoilla ja jossa oppiminen tapahtuu sosiaalisesti.
Toimitusjohtajan rooli on lähinnä tukea alaisiaan oppimaan. Organisaatio ei tietoises-ti edistä käytännön yhteisöjen syntyä, mutta organisaatio kuitenkin tarjoaa resurssit näiden yhteisöjen synnylle. Osaltaan asiakkuuspäälliköiden rooli on rakentaa silta ohjeellisen ja todellisen käytännön välille vastatakseen asiakkaan tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimuksen ja aineiston keruu menetel-mänä käytin haastatteluja ja ei- osallistuvaa havainnointia. Suoritin yhteensä kym-menen haastattelua.
Tutkimukseni perusteella asiakkuuspäälliköt ovat jäsenenä neljässä eri käytännön yhteisössä päivittäisessä työssään. Näitä ovat tuotantoyhteisö, myyntitiimi, asia-kasyhteisö ja johtoryhmä. Asiakkuuspäällikköjen rooli yhteisössä riippuu heidän kokemuksestaan ja siitä, että mistä yhteisöstä on kysymys. Merkittävimmät yhteisöt asiakkuuspäälliköiden oppimiselle ovat tuotantoyhteisö sekä asiakasyhteisö. Asiak-kuuspäällikkö vie asiakkaan vaatimukset tuotantoyhteisöön, joissa näihin haasteisiin vastataan yhdessä. Asiakkuuspäällikkö toimii välittäjänä näiden kahden yhteisön rajoilla ja jossa oppiminen tapahtuu sosiaalisesti.
Toimitusjohtajan rooli on lähinnä tukea alaisiaan oppimaan. Organisaatio ei tietoises-ti edistä käytännön yhteisöjen syntyä, mutta organisaatio kuitenkin tarjoaa resurssit näiden yhteisöjen synnylle. Osaltaan asiakkuuspäälliköiden rooli on rakentaa silta ohjeellisen ja todellisen käytännön välille vastatakseen asiakkaan tarpeisiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4506]