Johtajuuden merkitykset autoliikkeen arjen käytännöissä
Kähönen, Niko (2014)
Kähönen, Niko
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406231310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406231310
Tiivistelmä
Tutkimustyöni tavoitteena oli tarkastella minkälaisia merkityksiä johtajuudelle rakentuu autoliikkeen arjen käytännöissä. Nämä merkitykset kuvaavat organisaatiossa esiintyvää johtajuutta. Tutkimani autoliike on yksi Suomen suurimpia autoliikkeitä ja sillä on toimipisteitä useassa eri kaupungissa ympäri Suomea. Tavoitteenani oli ymmärtää, kuinka ihmiset osallistuvat luomaan ja uusintamaan johtajuuden käytäntöjä omilla jokapäiväisillä teoillaan.
Osallistun johtajuuden käytäntöteoreettisiin keskusteluihin, joissa todellisuus rakentuu ihmisten välisissä sosiaalisissa vuorovaikutussuhteissa (Hosking 2011). Carrollin et al. (2008) mukaan käytäntöteoreettisessa johtajuudessa keskitytään päivittäisellä tasolla ilmeneviin arjen käytäntöihin, eikä kiinnostus ole yksilöiden tekemisissä tai ominaisuuksissa. Myös Denis et al. (2010) yhtyvät tähän toteamalla käytäntöjen kohdistavaa huomionsa ihmisten toimintaan, jotta voidaan ymmärtää kuinka ihmiset osallistuvat luomaan ja uudelleen luomaan johtajuuden käytäntöjä.
Tutkimukseni on käytäntöteoreettinen aineistolähtöinen tapaustutkimus. Olen kerännyt aineistot autoliikkeen henkilöstölle pitämilläni puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelin kaikkiaan seitsemää työntekijää, joista johtaja-aseman omaavia oli neljä ja automyyjiä kolme. Haastatteluista saatua aineistoa analysoin sisällönanalyysillä. Analyysin pohjalta muodostin erilaisia merkityksiä, jotka kuvastavat autokaupan arjessa esiintyvää johtajuutta.
Tunnistin seuraavia johtajuuden merkityksiä: johtajuuden rakentuminen autoliikkeen arjessa, mittarit ja tavoitteet osana autokaupan johtamista, esimiesten tuki työntekijöille, toiminnan johtaminen asiakkaiden ehdoilla. Käsittelin myös kaupanteon onnistumisen edellytyksiä, jotka pitävät sisällään pitkäjänteisyyden sekä järjestettävät tapahtumat. Tarkastelin myös sitä, minkälaisia haasteita tutkimani autoliikkeen johtajuudessa esiintyy. Johtajuus rakentuu autoliikkeessä monimuotoisesti, sillä ylimmässä johdossa hyödynnetään erityisesti hierarkkista näkökulmaa, mutta toiminta saa myös vuorovaikutteisia piirteitä. Myyntijohdossa vuorovaikutuksella ja keskusteluun perustuvalla johtamisella on suurin painoarvo, mutta myös täällä saadaan vaikutteita hierarkkisuudesta.
Osallistun johtajuuden käytäntöteoreettisiin keskusteluihin, joissa todellisuus rakentuu ihmisten välisissä sosiaalisissa vuorovaikutussuhteissa (Hosking 2011). Carrollin et al. (2008) mukaan käytäntöteoreettisessa johtajuudessa keskitytään päivittäisellä tasolla ilmeneviin arjen käytäntöihin, eikä kiinnostus ole yksilöiden tekemisissä tai ominaisuuksissa. Myös Denis et al. (2010) yhtyvät tähän toteamalla käytäntöjen kohdistavaa huomionsa ihmisten toimintaan, jotta voidaan ymmärtää kuinka ihmiset osallistuvat luomaan ja uudelleen luomaan johtajuuden käytäntöjä.
Tutkimukseni on käytäntöteoreettinen aineistolähtöinen tapaustutkimus. Olen kerännyt aineistot autoliikkeen henkilöstölle pitämilläni puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelin kaikkiaan seitsemää työntekijää, joista johtaja-aseman omaavia oli neljä ja automyyjiä kolme. Haastatteluista saatua aineistoa analysoin sisällönanalyysillä. Analyysin pohjalta muodostin erilaisia merkityksiä, jotka kuvastavat autokaupan arjessa esiintyvää johtajuutta.
Tunnistin seuraavia johtajuuden merkityksiä: johtajuuden rakentuminen autoliikkeen arjessa, mittarit ja tavoitteet osana autokaupan johtamista, esimiesten tuki työntekijöille, toiminnan johtaminen asiakkaiden ehdoilla. Käsittelin myös kaupanteon onnistumisen edellytyksiä, jotka pitävät sisällään pitkäjänteisyyden sekä järjestettävät tapahtumat. Tarkastelin myös sitä, minkälaisia haasteita tutkimani autoliikkeen johtajuudessa esiintyy. Johtajuus rakentuu autoliikkeessä monimuotoisesti, sillä ylimmässä johdossa hyödynnetään erityisesti hierarkkista näkökulmaa, mutta toiminta saa myös vuorovaikutteisia piirteitä. Myyntijohdossa vuorovaikutuksella ja keskusteluun perustuvalla johtamisella on suurin painoarvo, mutta myös täällä saadaan vaikutteita hierarkkisuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]