Henkilöstön merkitys strategian tekemisen käytännöissä
Inkeri, Tomi (2013)
There are no files associated with this item.
Inkeri, Tomi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306181219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306181219
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin yhden pienyrityksen henkilöstön merkitystä strategian tekemisen käytännöissä. Erityisesti selvitän sitä, miten henkilöstö kokee oman asemansa osana yrityksen strategian tekemistä ja millaisia liiketoiminnan kehittämisen käytäntöjä yrityksessä on. Tutkimuskysymyksinä ovat: mikä on henkilöstön rooli liiketoiminnan kehittäjänä ja miten henkilöstö tulkitsee strategian ja roolinsa strategiaprosessissa.
Lähestymistapa on käytäntöteoreettinen ja tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia strategia käytäntönä -lähestymistavan avulla. Tutkimus on laadullinen ja on toteutettu teemahaastattelututkimuksena kohdeyrityksessä. Analyysissä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kaksi erillistä liiketoiminnan kehittämisen käytäntöä. Ensimmäinen käytäntö on asiakasprojekteissa emergoituva kehittäminen, missä henkilöstön rooli on merkittävä. Toinen liiketoiminnan kehittämisen käytäntö on yrityksen virallinen strategiatyö, jossa henkilöstö kokee roolinsa vähäiseksi. Toisessa tutkimuskysymyksessä havaittiin, että henkilöstö tulkitsee strategian vahvasti laadun ja ammattiylpeyden kautta.
Tutkimus tuo uutta tietoa henkilöstön merkityksestä asiakaskohtaamisessa tapahtuvasta liiketoiminnan kehittämisestä sekä niissä tapahtuvasta emergoituvasta strategiatyöstä.
Lähestymistapa on käytäntöteoreettinen ja tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia strategia käytäntönä -lähestymistavan avulla. Tutkimus on laadullinen ja on toteutettu teemahaastattelututkimuksena kohdeyrityksessä. Analyysissä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kaksi erillistä liiketoiminnan kehittämisen käytäntöä. Ensimmäinen käytäntö on asiakasprojekteissa emergoituva kehittäminen, missä henkilöstön rooli on merkittävä. Toinen liiketoiminnan kehittämisen käytäntö on yrityksen virallinen strategiatyö, jossa henkilöstö kokee roolinsa vähäiseksi. Toisessa tutkimuskysymyksessä havaittiin, että henkilöstö tulkitsee strategian vahvasti laadun ja ammattiylpeyden kautta.
Tutkimus tuo uutta tietoa henkilöstön merkityksestä asiakaskohtaamisessa tapahtuvasta liiketoiminnan kehittämisestä sekä niissä tapahtuvasta emergoituvasta strategiatyöstä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]