Sukupuolittuneen johtajuuskuvan rakentuminen media-aineistossa : narratiivinen analyysi Marimekon toimitusjohtajavaihdoksen uutisoinnista vuosina 2007−2009
Tapaninen, Jonna (2013)
Tapaninen, Jonna
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402191015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402191015
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu- tutkimuksessa tutkin median tuottamaa sukupuolittunutta johtajuuskuvaa Marimekon toimitusjohtajan vaihdoksen uutisoinnissa vuosina 2007−2009. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, millaisia sukupuolittuneita merkityksiä mediassa rakentuu johtajuudelle.
Tätä aihetta lähdin selvittämään hankkimalla aineistoni sanomalehtien digitaalisesta tietokannasta. Aineistokseni muodostui 32 lehtiartikkelia, jotka keräsin Helsingin Sanomista, Talouselämästä, Taloussanomista ja Kauppalehdestä. Analysoin aineistoni narratiivisen analyysin keinoin, jonka pohjalta rakensin kaksi tarinaa; toisen Kirsti Paakkasesta ja toisen Mika Ihamuotilasta. Tarinoiden tarkoituksena on tuoda lukijalle ymmärrys siitä, minkälaista kuvaa media rakentaa Kirsti Paakkasesta ja Mika Ihamuotilasta. Tarinat tuottavat kronologisen kuvauksen toimitusjohtajista ja toimitusjohtajan vaihdokseen liittyvistä tapahtumista. Tarinat eivät sinällään kuvasta sitä, miten sukupuolittunutta johtajuuskuvaa mediassa rakennetaan, mutta niiden tarkoituksena on auttaa lukijaa kiteyttämään johtajuuden sukupuolittuneet merkitykset. Aineistostani tunnistin seuraavat johtajuuden sukupuolittuneet merkitykset: edestä johtaminen, vahva bisnesosaaminen, tunteellisuus ja perheen merkitys. Seuraavaksi käsittelen näitä teemoja erikseen omissa alaluvuissaan.
Aineistostani käy ilmi, että media rakentaa hyvin rikkonaista ja epäyhtenäistä kuvaa johtajuudesta ja sen sukupuolittuneisuudesta. Media liittää kumpaankin toimitusjohtajaan stereotyyppisiä kuvauksia sukupuolesta ja johtajuudesta, toisaalta heidän nähdään toimivan sukupuolelleen vastaisella tavalla johtamistyössään. Media kuitenkin pyrkii kyseenalaistamaan Mika Ihamuotilaa johtajana hänen sukupuolensa vuoksi, sillä median mielikuvaan johtajuudesta vaikuttaa vahvasti Marimekon aikaisempi johtajuushistoria.
Tätä aihetta lähdin selvittämään hankkimalla aineistoni sanomalehtien digitaalisesta tietokannasta. Aineistokseni muodostui 32 lehtiartikkelia, jotka keräsin Helsingin Sanomista, Talouselämästä, Taloussanomista ja Kauppalehdestä. Analysoin aineistoni narratiivisen analyysin keinoin, jonka pohjalta rakensin kaksi tarinaa; toisen Kirsti Paakkasesta ja toisen Mika Ihamuotilasta. Tarinoiden tarkoituksena on tuoda lukijalle ymmärrys siitä, minkälaista kuvaa media rakentaa Kirsti Paakkasesta ja Mika Ihamuotilasta. Tarinat tuottavat kronologisen kuvauksen toimitusjohtajista ja toimitusjohtajan vaihdokseen liittyvistä tapahtumista. Tarinat eivät sinällään kuvasta sitä, miten sukupuolittunutta johtajuuskuvaa mediassa rakennetaan, mutta niiden tarkoituksena on auttaa lukijaa kiteyttämään johtajuuden sukupuolittuneet merkitykset. Aineistostani tunnistin seuraavat johtajuuden sukupuolittuneet merkitykset: edestä johtaminen, vahva bisnesosaaminen, tunteellisuus ja perheen merkitys. Seuraavaksi käsittelen näitä teemoja erikseen omissa alaluvuissaan.
Aineistostani käy ilmi, että media rakentaa hyvin rikkonaista ja epäyhtenäistä kuvaa johtajuudesta ja sen sukupuolittuneisuudesta. Media liittää kumpaankin toimitusjohtajaan stereotyyppisiä kuvauksia sukupuolesta ja johtajuudesta, toisaalta heidän nähdään toimivan sukupuolelleen vastaisella tavalla johtamistyössään. Media kuitenkin pyrkii kyseenalaistamaan Mika Ihamuotilaa johtajana hänen sukupuolensa vuoksi, sillä median mielikuvaan johtajuudesta vaikuttaa vahvasti Marimekon aikaisempi johtajuushistoria.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4571]