Kunnallisen luottamushenkilön erottaminen
Hirvonen, Krisse (2014)
Hirvonen, Krisse
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Tiivistelmä
Kunnallisen luottamustoimen tunnusmerkkinä on erottamattomuus. Luottamushenkilöt voidaan kuitenkin erottaa tai pidättää tehtävistään luottamustoimessa. Tutkielman tarkoituksena on eritellä, millä perusteella tämä on mahdollista ja mikä on luottamushenkilön oikeusasema luottamustoimea hoitaessa.
Kunnalliset luottamushenkilöt toteuttavat kunnissa kansanvaltaisuuden periaatetta. Päätöksenteko kunnissa perustuu kunnan jäsenten tahdonilmaisuun, kunnan jäsenet antavat luottamuksensa haluamalleen edustajalle äänestämällä tätä luottamushenkilöksi. Luottamushenkilö on tehtäväänsä hoitaessaan poliittisessa vastuussa.
Luottamushenkilöt voidaan kuitenkin erottaa tai pidättää tehtävistään. Tällainen menettely on luotu tilanteita varten, jolloin vaalien jälkeen tulee ilmi sellaisia asioita luottamushenkilöstä, että voidaan katsoa, ettei luottamushenkilö enää nauti tarvittavaa luottamusta luottamustoimen hoitamiseen. Tällöin äänestäjät eivät voi enää vaikuttaa luottamushenkilön oikeuteen hoitaa tehtäviään, vaan vastuu on valtuustolla.
Valtuusto voi erottaa luottamushenkilöistä koostuvan toimielimen luottamuspulan vuoksi kuntalain 21 §:n mukaan. Säännöksen tarkoituksena on altistaa kunnalliset toimielimet poliittiseen vastuuseen. Valtuusto voi pidättää luottamushenkilön tehtävistään, jos voidaan epäillä luottamushenkilön syyllistyneen virkarikokseen tai velvollisuuksien vastaiseen menettelyyn toimeaan hoitaessa tai vapaa-ajalla tehtyyn vakavaan rikokseen kuntalain 40 ja 41 §:n mukaan. Valtuusto voi erottaa luottamushenkilön, jos tämä tuomitaan vankeuteen vähintään kuudeksi kuukaudeksi vapaa-ajalle tehdyn rikoksen vuoksi kuntalain 41 §:n mukaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kunnallisen luottamushenkilön erottamista koskevaa kuntalain 41 §:ä tulisi tarkentaa, jotta syntaktinen tulkintaongelma poistuisi. Kuntalain 21 §:ä tulisi muuttaa niin, että valtuustolle säädettäisiin velvollisuus perustella päätöksensä.
Kunnalliset luottamushenkilöt toteuttavat kunnissa kansanvaltaisuuden periaatetta. Päätöksenteko kunnissa perustuu kunnan jäsenten tahdonilmaisuun, kunnan jäsenet antavat luottamuksensa haluamalleen edustajalle äänestämällä tätä luottamushenkilöksi. Luottamushenkilö on tehtäväänsä hoitaessaan poliittisessa vastuussa.
Luottamushenkilöt voidaan kuitenkin erottaa tai pidättää tehtävistään. Tällainen menettely on luotu tilanteita varten, jolloin vaalien jälkeen tulee ilmi sellaisia asioita luottamushenkilöstä, että voidaan katsoa, ettei luottamushenkilö enää nauti tarvittavaa luottamusta luottamustoimen hoitamiseen. Tällöin äänestäjät eivät voi enää vaikuttaa luottamushenkilön oikeuteen hoitaa tehtäviään, vaan vastuu on valtuustolla.
Valtuusto voi erottaa luottamushenkilöistä koostuvan toimielimen luottamuspulan vuoksi kuntalain 21 §:n mukaan. Säännöksen tarkoituksena on altistaa kunnalliset toimielimet poliittiseen vastuuseen. Valtuusto voi pidättää luottamushenkilön tehtävistään, jos voidaan epäillä luottamushenkilön syyllistyneen virkarikokseen tai velvollisuuksien vastaiseen menettelyyn toimeaan hoitaessa tai vapaa-ajalla tehtyyn vakavaan rikokseen kuntalain 40 ja 41 §:n mukaan. Valtuusto voi erottaa luottamushenkilön, jos tämä tuomitaan vankeuteen vähintään kuudeksi kuukaudeksi vapaa-ajalle tehdyn rikoksen vuoksi kuntalain 41 §:n mukaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kunnallisen luottamushenkilön erottamista koskevaa kuntalain 41 §:ä tulisi tarkentaa, jotta syntaktinen tulkintaongelma poistuisi. Kuntalain 21 §:ä tulisi muuttaa niin, että valtuustolle säädettäisiin velvollisuus perustella päätöksensä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]