Kiehtovia ihmisiä dynaamisesta Koreasta : valtiobrändi postmodernissa maailmassa
Aalto, Juhana (2011)
There are no files associated with this item.
Aalto, Juhana
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani käsittelen valtiobrändiä ja sitä, kuinka toimivasta brändistä on postmodernissa maailmassa tullut välttämättömyys myös valtioille, jotka haluavat toimia tehokkaasti kansainvälisellä näyttämöllä. Työssä lähestytään kysymystä etenkin Simon Anholtin ajatusten kautta. Olen tutkinut, miten toimiva valtiobrändi hyödyttää valtiota. Esimerkkitapauksena käytän työssäni Etelä-Korean Dynamic Korea -kampanjaa sekä siihen kiinteästi kuuluvaa lyhyttä televisiomainosta konkretisoimaan esitettyjä teorioita.
Brändeillä on maailmassa huomattavasti valtaa. Ne jopa määrittävät kansakuntien kohtaloita ja toimivat usein eräänlaisina itsensä toteuttavina ennustuksina. Niiden perusteella valitaan kauppakumppaneita, sijoitus- ja avustuskohteita, viiteryhmiä ja jopa liittolaisia kriiseissä. Siksi onkin erittäin tärkeää, että tähän ilmiöön kiinnitetään huomiota myös kansainvälisissä suhteissa. Valtion on hallinnoitava brändiään, tai sen tekee joku toinen.
Brändin hyödyt ovat selkeät. Toimiva brändi tuo vaurautta viennin ja matkailun muodossa. Se houkuttelee maahan investointeja ja osaavia maahanmuuttajia. Kaikki brändin hyödyt eivät ole käsinkosketeltavia, vaan brändi vaikuttaa valtion asemaan kansainvälisessä politiikassa ja luo tunnettavuutta. Se voi myös edesauttaa maan sisäistä muutosta sekä kohottaa itsetuntoa.
Menetelmänä visuaalisen aineiston analysoinnissa on käytetty semiotiikan, kolmiosaisen visuaalisen analyysin sekä sisällönanalyysin yhdistelmää. Tämä, juuri tätä tutkimusta varten räätälöity, metodi soveltui parhaiten monitasoisen aiheen käsittelyyn.
Työssä analysoidusta mainoksesta nousi esiin dynaamisuus. Tämä dynaamisuus oli saatu aikaan esitettävien teemojen valinnalla, kuvaustekniikoilla sekä äänimaailman tarkalla suunnittelulla. Mainos tuki omalta osaltaan Etelä-Korean brändinrakennusta, ja sen välittämät viestit olivat yhteneväiset kampanjan muun viestinnän ja tavoitteiden kanssa. Kyseessä on malliesimerkki onnistuneesta brändäysaktiviteetista.
Brändeillä on maailmassa huomattavasti valtaa. Ne jopa määrittävät kansakuntien kohtaloita ja toimivat usein eräänlaisina itsensä toteuttavina ennustuksina. Niiden perusteella valitaan kauppakumppaneita, sijoitus- ja avustuskohteita, viiteryhmiä ja jopa liittolaisia kriiseissä. Siksi onkin erittäin tärkeää, että tähän ilmiöön kiinnitetään huomiota myös kansainvälisissä suhteissa. Valtion on hallinnoitava brändiään, tai sen tekee joku toinen.
Brändin hyödyt ovat selkeät. Toimiva brändi tuo vaurautta viennin ja matkailun muodossa. Se houkuttelee maahan investointeja ja osaavia maahanmuuttajia. Kaikki brändin hyödyt eivät ole käsinkosketeltavia, vaan brändi vaikuttaa valtion asemaan kansainvälisessä politiikassa ja luo tunnettavuutta. Se voi myös edesauttaa maan sisäistä muutosta sekä kohottaa itsetuntoa.
Menetelmänä visuaalisen aineiston analysoinnissa on käytetty semiotiikan, kolmiosaisen visuaalisen analyysin sekä sisällönanalyysin yhdistelmää. Tämä, juuri tätä tutkimusta varten räätälöity, metodi soveltui parhaiten monitasoisen aiheen käsittelyyn.
Työssä analysoidusta mainoksesta nousi esiin dynaamisuus. Tämä dynaamisuus oli saatu aikaan esitettävien teemojen valinnalla, kuvaustekniikoilla sekä äänimaailman tarkalla suunnittelulla. Mainos tuki omalta osaltaan Etelä-Korean brändinrakennusta, ja sen välittämät viestit olivat yhteneväiset kampanjan muun viestinnän ja tavoitteiden kanssa. Kyseessä on malliesimerkki onnistuneesta brändäysaktiviteetista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]