Opiskelijoiden kokemuksia psykoterapiasta ja sen vaikutuksista opinnoissa selviytymiseen
Junttila, Outi (2011)
There are no files associated with this item.
Junttila, Outi
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden takia psykoterapiaan ohjautuneiden opiskelijoiden kokemuksia psykoterapiasta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia myönteisiä muutoksia opiskelijat kokivat opiskelussa ja opinnoissa selviytymisessä terapian aikana tai terapian jälkeen sekä sitä, millaiset terapiaan liittyvät tekijät vaikuttivat terapiassa tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli terapiasta, terapiaprosesseista ja terapian toteutuksesta.
Tutkimuksessa käytettiin haastatteluaineistoa, joka oli kerätty osana Helsingin psykoterapiaprojektia. Tutkimus perustui kahdeksan Helsingin psykoterapiaprojektiin osallistuneen opiskelijan seurantahaastatteluihin. Haastattelut oli toteutettu puolistrukturoituna haastatteluina. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Tällöin aineistosta etsittiin tutkimuskysymyksiin liittyviä teemoja.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla oli tapahtunut monenlaisia myönteisiä muutoksia sekä terapian aikana että terapian jälkeen. Terapiassa tapahtuneet muutokset olivat psyykkisiä ja psykososiaalisia sekä konkreettisia muutoksia opiskelussa. Psyykkisiä ja psykososiaalisia muutoksia olivat voimavarojen palautuminen, itsetuntemuksen lisääntyminen ja realistinen kuva itsestä, itseluottamuksen parantuminen ja toiminnan ja päätöksen teon helpottuminen. Konkreettisia muutoksia opiskelussa olivat opintosuoritukset ja opintojen edistyminen, opiskelutilanteiden pelon vähentyminen ja ajankäytön hallinnan parantuminen. Terapiassa muutoksiin vaikuttaneina tekijöinä pidettiin terapiasta saatuja työkaluja, terapiapaikkaa- ja aikaa, terapeutin toimintaa, puhumista, kuulluksi tulemista sekä prosessointia ja tukea. Opiskelijoiden terapiakokemukset sisälsivät sekä positiivia että negatiivisia kokemuksia, terapiaa hankaloittavia tekijöitä, tuen ja tiedon saantia, hämmennystä sekä erilaisia kokemuksia terapian kestosta.
Tutkimuksessa käytettiin haastatteluaineistoa, joka oli kerätty osana Helsingin psykoterapiaprojektia. Tutkimus perustui kahdeksan Helsingin psykoterapiaprojektiin osallistuneen opiskelijan seurantahaastatteluihin. Haastattelut oli toteutettu puolistrukturoituna haastatteluina. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Tällöin aineistosta etsittiin tutkimuskysymyksiin liittyviä teemoja.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla oli tapahtunut monenlaisia myönteisiä muutoksia sekä terapian aikana että terapian jälkeen. Terapiassa tapahtuneet muutokset olivat psyykkisiä ja psykososiaalisia sekä konkreettisia muutoksia opiskelussa. Psyykkisiä ja psykososiaalisia muutoksia olivat voimavarojen palautuminen, itsetuntemuksen lisääntyminen ja realistinen kuva itsestä, itseluottamuksen parantuminen ja toiminnan ja päätöksen teon helpottuminen. Konkreettisia muutoksia opiskelussa olivat opintosuoritukset ja opintojen edistyminen, opiskelutilanteiden pelon vähentyminen ja ajankäytön hallinnan parantuminen. Terapiassa muutoksiin vaikuttaneina tekijöinä pidettiin terapiasta saatuja työkaluja, terapiapaikkaa- ja aikaa, terapeutin toimintaa, puhumista, kuulluksi tulemista sekä prosessointia ja tukea. Opiskelijoiden terapiakokemukset sisälsivät sekä positiivia että negatiivisia kokemuksia, terapiaa hankaloittavia tekijöitä, tuen ja tiedon saantia, hämmennystä sekä erilaisia kokemuksia terapian kestosta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]