Revenue management : menetelmän käyttö kannattavuuden lisäämiseksi case-yrityksessä
Anttila, Jonne (2011)
Anttila, Jonne
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111041195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111041195
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdytään revenue management -menetelmään. Revenue management on hinnoittelustrategioiden sekä toiminnanohjausjärjestelmien sovellus, jonka avulla pystytään allokoimaan oikea kapasiteetti, oikeaan paikkaan ja aikaan. Tällä parannetaan yrityksen kannattavuutta nostamalla tehokkuutta.
Tarkemmin, tutkielman tarkoituksen on selvittää olisiko revenue management - menetelmästä apua sesonkien sisäisten kausivaihteluiden hallinnassa, tavoitteena parantaa yrityksen kannattavuutta. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin casetoimeksiantona. Case-yrityksen pyynnöstä sekä tietojen arkaluontoisuuden vuoksi, osa tutkimustiedosta esiintyy ainoastaan tutkielman tausta-aineistossa.
Tutkielmassa päädytään siihen, että revenue management -menetelmää ei voida suositella case-yrityksessä, sillä todennäköisesti implementoinnin kustannukset söisivät sen tuomat hyödyt. Tämä johtuu siitä, että case-yrityksen toimiala ei ole tarpeeksi pääomasidonnaista, joten kiinteät kustannukset eivät nouse muuttuvia kustannuksia suuremmaksi tekijäksi. Lisäksi implementoinnin kustannukset nousevat suureksi, sillä tarvittavat toiminnanohjausjärjestelmät ovat monimutkaisia. Tulokset voitaneen yleistää koskemaan koko toimialaa.
Tutkielman uutisarvo aikaisempaan tutkimukseen verrattuna on siinä, että revenue management -menetelmän käyttöä ei ole koskaan aikaisemmin tutkittu toimialan viitekehyksessä.
Tarkemmin, tutkielman tarkoituksen on selvittää olisiko revenue management - menetelmästä apua sesonkien sisäisten kausivaihteluiden hallinnassa, tavoitteena parantaa yrityksen kannattavuutta. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin casetoimeksiantona. Case-yrityksen pyynnöstä sekä tietojen arkaluontoisuuden vuoksi, osa tutkimustiedosta esiintyy ainoastaan tutkielman tausta-aineistossa.
Tutkielmassa päädytään siihen, että revenue management -menetelmää ei voida suositella case-yrityksessä, sillä todennäköisesti implementoinnin kustannukset söisivät sen tuomat hyödyt. Tämä johtuu siitä, että case-yrityksen toimiala ei ole tarpeeksi pääomasidonnaista, joten kiinteät kustannukset eivät nouse muuttuvia kustannuksia suuremmaksi tekijäksi. Lisäksi implementoinnin kustannukset nousevat suureksi, sillä tarvittavat toiminnanohjausjärjestelmät ovat monimutkaisia. Tulokset voitaneen yleistää koskemaan koko toimialaa.
Tutkielman uutisarvo aikaisempaan tutkimukseen verrattuna on siinä, että revenue management -menetelmän käyttöä ei ole koskaan aikaisemmin tutkittu toimialan viitekehyksessä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]