Perheyritysten sukupolvenvaihdoksen jälkeiseen kasvuun vaikuttavat tekijät jatkajan kokemana
Vaara, Jukka (2011)
Vaara, Jukka
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111141201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201111141201
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen sukupolvenvaihdoksen jälkeiseen liikevaihdon kasvuun jatkajan kokemana. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimusote on induktiivinen, eli aineistolähtöinen. Aineiston keruu tehtiin puhelinhaastatteluina syksyllä 2010. Haastateltavina oli neljä yrityksen jatkajaa, jotka olivat kasvattaneet yrityksen liikevaihtoa merkittävästi sukupolvenvaihdoksen jälkeen.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään sukupolvenvaihdosmalleja ja jatkajan näkökulmaa sukupolvenvaihdoksessa, sekä johtajuutta sukupolvenvaihdoksessa. Yrityksen kasvua käsitellään kasvukeinojen kautta. Lisäksi tutkielmassa käsitellään yrittäjän persoonallisuuden vaikutusta yrityksen kasvuun ja erilaisia yritysten kasvun malleja.
Keskeisenä tutkimustuloksena sukupolvenvaihdoksen jälkeiseen liikevaihdon kasvuun vaikuttaa jatkajan kasvumotivaatio. Kasvumotivaatio kumpuaa yrittäjän henkilökohtaisista tarpeista ja motiiveista. Kilpailuetu ja kannattavuus sukupolvenvaihdoshetkellä ovat myös olennaisia kasvun kannalta. Agenttikustannusten minimointi johtajuuden ja omistajuuden sitomisella tiukasti toisiinsa oli kasvun kannalta keskeistä. Onnistuneesti valittu tuotestrategia ja suotuisa toimintaympäristö ovat myös tärkeitä tekijöitä perheyrityksen sukupolvenvaihdoksen jälkeisessä kasvussa.
Johtopäätöksenä tutkielman tuloksista voidaan todeta, että kasvumotivaation ruokkiminen on keskeinen keino saada lisää kasvuyrityksiä Suomeen. Tutkielmasta voidaan tehdä myös sellainen johtopäätös, että Suomessa yritystoiminnan toimintaympäristö on suotuisa kasvuyrittäjyydelle.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsitellään sukupolvenvaihdosmalleja ja jatkajan näkökulmaa sukupolvenvaihdoksessa, sekä johtajuutta sukupolvenvaihdoksessa. Yrityksen kasvua käsitellään kasvukeinojen kautta. Lisäksi tutkielmassa käsitellään yrittäjän persoonallisuuden vaikutusta yrityksen kasvuun ja erilaisia yritysten kasvun malleja.
Keskeisenä tutkimustuloksena sukupolvenvaihdoksen jälkeiseen liikevaihdon kasvuun vaikuttaa jatkajan kasvumotivaatio. Kasvumotivaatio kumpuaa yrittäjän henkilökohtaisista tarpeista ja motiiveista. Kilpailuetu ja kannattavuus sukupolvenvaihdoshetkellä ovat myös olennaisia kasvun kannalta. Agenttikustannusten minimointi johtajuuden ja omistajuuden sitomisella tiukasti toisiinsa oli kasvun kannalta keskeistä. Onnistuneesti valittu tuotestrategia ja suotuisa toimintaympäristö ovat myös tärkeitä tekijöitä perheyrityksen sukupolvenvaihdoksen jälkeisessä kasvussa.
Johtopäätöksenä tutkielman tuloksista voidaan todeta, että kasvumotivaation ruokkiminen on keskeinen keino saada lisää kasvuyrityksiä Suomeen. Tutkielmasta voidaan tehdä myös sellainen johtopäätös, että Suomessa yritystoiminnan toimintaympäristö on suotuisa kasvuyrittäjyydelle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]