Due diligence -tutkimuksesta saatavien havaintojen vaikutus yrityskauppaan
Alanko, Antti-Juhani (2009)
There are no files associated with this item.
Alanko, Antti-Juhani
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia due diligence -tutkimuksessa saatavien havaintojen vaikutusta yrityskaupan toteuttamiseen, sisältöön ja jälkihoitoon. Näitä havaintoja on pyritty jaottelemaan tunnettujen due diligence -tutkimuksen osa-alueiden mukaisesti sekä määrittämään minkälaisia vaikutuksia erilaisilla havainnoilla voi olla yrityskauppaan. Tutkielman näkökulmana on due diligence -tutkimusta tekevien ammattilaisten näkökulma. Tutkielman empiirisessä osiossa tuodaan esiin asiantuntijoiden näkemyksiä due diligence -tutkimuksesta saatavien havaintojen vaikutuksista yrityskauppaan. Tutkielma painottuu koskemaan pääasiassa ostajan suorittamaan due diligence -tutkimukseen.
Tutkielman menetelmänä on laadullinen analyysi, jolla pyritään kuvaamaan sanallisesti kirjallista ja haastatteluin kerättyä tutkimusaineistoa. Tältä kannalta tutkimusaineistosta tuodaan esille tutkielman kannalta oleelliset seikat eli kuvataan due diligence -tutkimuksessa esiin tulevien havaintojen vaikutuksia yrityskauppaan.
Tutkielman haastattelut toteutettiin teemahaastattelun muodossa ja haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi due diligence -tutkimusta työkseen tekevää asiantuntijaa. Haastatteluissa ilmeni, että yleistettäviä due diligence -tutkimuksen havaintoja ja niiden vaikutuksia on vaikea määrittää. Haastatteluista oli kuitenkin havaittavissa, että joitain yhtäläisyyksiä voidaan tehdä. Yrityskaupan kaatavia havaintoja esiintyy harvoin ja ne tulevat usein molemmille osapuolille yllätyksenä. Merkittävät havainnot pyritään ensisijaisesti sisällyttämään kauppahintaan ja jos tämä ei ole mahdollista, ne on syytä huomioida kauppakirjassa. Havaintojen vaikutusten lievää jakautumista eri due diligence -tutkimuksen osa-alueiden välillä oli myös havaittavissa. Jokainen due diligence -tutkimus ja sen kohteena oleva yritys on kuitenkin erilainen, mistä johtuen havainnot sekä niiden vaikutukset määräytyvät tapauskohtaisesti.
Tutkielman menetelmänä on laadullinen analyysi, jolla pyritään kuvaamaan sanallisesti kirjallista ja haastatteluin kerättyä tutkimusaineistoa. Tältä kannalta tutkimusaineistosta tuodaan esille tutkielman kannalta oleelliset seikat eli kuvataan due diligence -tutkimuksessa esiin tulevien havaintojen vaikutuksia yrityskauppaan.
Tutkielman haastattelut toteutettiin teemahaastattelun muodossa ja haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi due diligence -tutkimusta työkseen tekevää asiantuntijaa. Haastatteluissa ilmeni, että yleistettäviä due diligence -tutkimuksen havaintoja ja niiden vaikutuksia on vaikea määrittää. Haastatteluista oli kuitenkin havaittavissa, että joitain yhtäläisyyksiä voidaan tehdä. Yrityskaupan kaatavia havaintoja esiintyy harvoin ja ne tulevat usein molemmille osapuolille yllätyksenä. Merkittävät havainnot pyritään ensisijaisesti sisällyttämään kauppahintaan ja jos tämä ei ole mahdollista, ne on syytä huomioida kauppakirjassa. Havaintojen vaikutusten lievää jakautumista eri due diligence -tutkimuksen osa-alueiden välillä oli myös havaittavissa. Jokainen due diligence -tutkimus ja sen kohteena oleva yritys on kuitenkin erilainen, mistä johtuen havainnot sekä niiden vaikutukset määräytyvät tapauskohtaisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4516]