Yrityskaupan toteutuksen vaikutus ostavan yrityksen kannattavuuden tunnuslukuihin
Jutila, Johanna (2009)
There are no files associated with this item.
Jutila, Johanna
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yrityskauppojen vaikutusta ostavan yrityksen kannattavuuteen. Yrityskaupalla tavoitellaan usein esimerkiksi synergiaetua tai markkinavoimaa joiden ajatellaan näkyvän kannattavuuden nousuna. Tutkimuksen lähtöajatuksena on selvittää, onko toteutuneiden yrityskauppojen ansiosta tapahtunut näitä positiivisia muutoksia kannattavuudessa. Kannattavuuden mittareiksi on valittu neljä eri tunnuslukua, joiden muutoksia kuvataan seitsemän vuoden ajalla yrityskaupan ympärillä.
Yrityskauppatiedot on otettu Thomson one banker –tietokannasta vuosilta 1995-2003. Tiedot on saatiin yhteensä 487 yrityskaupasta, joissa ostaja on ollut suomalainen. Aineisto tutkittiin kokonaisuudessaan ja eroteltiin sen mukaan onko ostokohde ollut kotimainen vai ulkomainen. Kannattavuutta on mitattu neljällä muuttujalla, joita ovat oman pääoman tuottoprosentti, liiketoiminnan suhteellista kannattavuutta kuvaava pääoman tuottoprosentti, nettotulos jaettuna taseen loppusummalla sekä nettotulos jaettuna yrityksen myyntituotoilla. Kontrolli-muuttujina on tilastokeskuksen ilmoittama bruttokansantuotteen volyymi-indeksin muutos ja Helsingin pörssin OMX25-indeksin tuotto.
Yrityskaupat ovat yleistyneet, mutta kauppaan sisältyviä riskejä voi olla vaikea arvi-oida etukäteen. Yrityskaupan menestyksellisessä toteutuksessa tarvitaan paljon ammattitaitoista suunnittelua ja harkintaa. Tutkimustulos osoitti, että yrityskaupalla näyttäisi olevan negatiivinen vaikutus tutkittaviin kannattavuuden tunnuslukuihin kolmen vuoden ajalla yrityskaupan toteutumisen jälkeen. Tutkimustuloksesta on pääteltävissä, ettei yrityskauppa keskimäärin nosta yrityksen kannattavuutta, ainakaan vielä muutamaan vuoteen yrityskaupan tapahtumisen jälkeen.
Yrityskauppatiedot on otettu Thomson one banker –tietokannasta vuosilta 1995-2003. Tiedot on saatiin yhteensä 487 yrityskaupasta, joissa ostaja on ollut suomalainen. Aineisto tutkittiin kokonaisuudessaan ja eroteltiin sen mukaan onko ostokohde ollut kotimainen vai ulkomainen. Kannattavuutta on mitattu neljällä muuttujalla, joita ovat oman pääoman tuottoprosentti, liiketoiminnan suhteellista kannattavuutta kuvaava pääoman tuottoprosentti, nettotulos jaettuna taseen loppusummalla sekä nettotulos jaettuna yrityksen myyntituotoilla. Kontrolli-muuttujina on tilastokeskuksen ilmoittama bruttokansantuotteen volyymi-indeksin muutos ja Helsingin pörssin OMX25-indeksin tuotto.
Yrityskaupat ovat yleistyneet, mutta kauppaan sisältyviä riskejä voi olla vaikea arvi-oida etukäteen. Yrityskaupan menestyksellisessä toteutuksessa tarvitaan paljon ammattitaitoista suunnittelua ja harkintaa. Tutkimustulos osoitti, että yrityskaupalla näyttäisi olevan negatiivinen vaikutus tutkittaviin kannattavuuden tunnuslukuihin kolmen vuoden ajalla yrityskaupan toteutumisen jälkeen. Tutkimustuloksesta on pääteltävissä, ettei yrityskauppa keskimäärin nosta yrityksen kannattavuutta, ainakaan vielä muutamaan vuoteen yrityskaupan tapahtumisen jälkeen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]