Hyvää Suomesta : ravintolaruoan suomalaisuuden merkitys ja viestittyminen asiakkaille
Nietula, Heli (2009)
There are no files associated with this item.
Nietula, Heli
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Ruoan kotimaisuus koetaan tärkeäksi nykypäivän globaalissa maailmassa. Aiempi tutkimus on keskittynyt tarkastelemaan ruoan kotimaisuuden merkitystä kuluttajille elintarvikkeissa. Tässä tutkimuksessa lähestytään aihetta ravintolan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ravintolaruoan raaka-aineiden suomalaisuuden merkitystä asiakkaille. Lisäksi tutkitaan ravintolaruoan raaka-aineiden suomalaisuuden viestittymistä asiakkaille alkuperämerkin kautta.
Tutkimuksen teoriaosa perustuu ravintoloita, ruokaa, alkuperämaan vaikutuksia ja markkinointiviestintää tarkastelevaan kirjallisuuteen ja niitä koskeviin tutkimuksiin. Teoriosassa tarkastellaan erityisesti ravintolaa palvelujen näkökulmasta, sen valintaa, kotimaan suosimista ruokatuotteissa ja markkinointiviestinnän vaikutuksia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselyllä ja tarkemmin informoidulla kyselyllä. Aineiston analysoinnissa käytettiin frekvenssi- ja prosenttijakaumia, tilastollisia tunnuslukuja, Mann-Whitneyn U-testiä, Kruskall-Wallisin -testiä ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tutkimuksen tulosten mukaan Sokos Hotel Kolin asiakkaat kokivat suomalaisten raaka-aineiden käytön ravintoloissa tärkeäksi. Lisäksi he olisivat valmiita maksamaan enemmän suomalaisista raaka-aineista valmistetuista aterioista. Hyvää Suomesta -alkuperämerkki ei ollut tuttu suurimmalle osalle asiakkaista. He olivat myös epätietoisia siitä, että Sokos Hotel Kolin ravintolalla on tämä merkki.
Ravintolaruoan raaka-aineiden suomalaisuus oli selvästi tärkeää Sokos Hotel Kolin asiakkaille. Raaka-aineiden suomalaisuus viestittyi kuitenkin heikosti asiakkaille Hyvää Suomesta -alkuperämerkin kautta. Asiakkaiden mielestä Hyvää Suomesta -merkin käyttö viestii vahvasti ravintolasta myös muita ominaisuuksia kuin vain korkeaa kotimaisuusastetta, kuten laatua, puhtautta, turvallisuutta ja luotettavuutta.
Tutkimuksen teoriaosa perustuu ravintoloita, ruokaa, alkuperämaan vaikutuksia ja markkinointiviestintää tarkastelevaan kirjallisuuteen ja niitä koskeviin tutkimuksiin. Teoriosassa tarkastellaan erityisesti ravintolaa palvelujen näkökulmasta, sen valintaa, kotimaan suosimista ruokatuotteissa ja markkinointiviestinnän vaikutuksia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselyllä ja tarkemmin informoidulla kyselyllä. Aineiston analysoinnissa käytettiin frekvenssi- ja prosenttijakaumia, tilastollisia tunnuslukuja, Mann-Whitneyn U-testiä, Kruskall-Wallisin -testiä ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tutkimuksen tulosten mukaan Sokos Hotel Kolin asiakkaat kokivat suomalaisten raaka-aineiden käytön ravintoloissa tärkeäksi. Lisäksi he olisivat valmiita maksamaan enemmän suomalaisista raaka-aineista valmistetuista aterioista. Hyvää Suomesta -alkuperämerkki ei ollut tuttu suurimmalle osalle asiakkaista. He olivat myös epätietoisia siitä, että Sokos Hotel Kolin ravintolalla on tämä merkki.
Ravintolaruoan raaka-aineiden suomalaisuus oli selvästi tärkeää Sokos Hotel Kolin asiakkaille. Raaka-aineiden suomalaisuus viestittyi kuitenkin heikosti asiakkaille Hyvää Suomesta -alkuperämerkin kautta. Asiakkaiden mielestä Hyvää Suomesta -merkin käyttö viestii vahvasti ravintolasta myös muita ominaisuuksia kuin vain korkeaa kotimaisuusastetta, kuten laatua, puhtautta, turvallisuutta ja luotettavuutta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]