Mies kosmetologilla : miesasiakkaiden huomioiminen kauneudenhoitoalan yrityksissä
Yrjämä, Kaisa (2010)
There are no files associated with this item.
Yrjämä, Kaisa
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Miehet eivät ole enää turvassa kulttuurin aiheuttamilta ulkonäköpaineilta. Molempien sukupuolten edustajia kohtaan asetetaan ulkonäön suhteen tietynlaisia normeja, joita pidetään yleisesti hyväksyttävinä ja tavoiteltuina. Esimerkiksi työelämän visualisoituminen on jollain tavoin pakottanut miehet huolehtimaan omasta ulkonäöstään. Media tarjoaa miehille suunnattua viestintää kauneudenhoidosta ja tällä tavoin miehiä pyritään rohkaisemaan erilaisten kauneudenhoitopalvelujen pariin. Ovatko kauneudenhoitoalan yritykset reagoineet tähän muutokseen? Toisin sanoen, ovatko he valmiita palvelemaan molempien sukupuolten edustajia?
Työn tavoitteena on tutkia, miten miesasiakkaat huomioidaan kosmetologipalveluja tarjoavien kauneudenhoitoalan yritysten palvelutarjonnassa ja markkinoinnissa. Tutkimuskysymykset ovat: Segmentoidaanko kosmetologipalveluja jollekin tietylle miestyypille? Millaisia kauneudenhoitopalvelujen kuluttajia miehet ovat? Miten palvelukohtaamisessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen vaikuttaa se, että asiakkaana on mies?
Tutkittavaa ilmiötä tarkastellaan palveluntarjoajan näkökulmasta. Työn tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineiston tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu kymmenestä Oulun keskustan alueella toimivan kosmetologipalveluja tarjoavan yrityksen edustajan haastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että kosmetologipalveluja tarjoavien kauneudenhoitoalan yritysten palvelutarjonnassa miehet on huomioitu suhteellisen hyvin ottaen huomioon miesten osuuden yritysten asiakaskunnasta. Miehille suunnattu palvelujen markkinointi on vielä hyvin pienimuotoista, yritysten internetsivustot on suusanallisen viestinnän ohella yleisimmin hyödynnetty markkinointikanava. Tästä huolimatta kauneudenhoitoalan yritysten tavoitteena on kasvattaa miesten osuutta asiakaskunnasta.
Työn tavoitteena on tutkia, miten miesasiakkaat huomioidaan kosmetologipalveluja tarjoavien kauneudenhoitoalan yritysten palvelutarjonnassa ja markkinoinnissa. Tutkimuskysymykset ovat: Segmentoidaanko kosmetologipalveluja jollekin tietylle miestyypille? Millaisia kauneudenhoitopalvelujen kuluttajia miehet ovat? Miten palvelukohtaamisessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen vaikuttaa se, että asiakkaana on mies?
Tutkittavaa ilmiötä tarkastellaan palveluntarjoajan näkökulmasta. Työn tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineiston tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu kymmenestä Oulun keskustan alueella toimivan kosmetologipalveluja tarjoavan yrityksen edustajan haastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että kosmetologipalveluja tarjoavien kauneudenhoitoalan yritysten palvelutarjonnassa miehet on huomioitu suhteellisen hyvin ottaen huomioon miesten osuuden yritysten asiakaskunnasta. Miehille suunnattu palvelujen markkinointi on vielä hyvin pienimuotoista, yritysten internetsivustot on suusanallisen viestinnän ohella yleisimmin hyödynnetty markkinointikanava. Tästä huolimatta kauneudenhoitoalan yritysten tavoitteena on kasvattaa miesten osuutta asiakaskunnasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]