Co-creative pricing (CCP) : a conceptual development of consumers’ participation in pricing practicing in services
Estabrook, Daniel (2011)
Estabrook, Daniel
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109271163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109271163
Tiivistelmä
Keskustelu yhteisestä arvonluonnista on saavuttanut yhä laajempaa huomiota niin nykypäivän tieteellisteoreettisessa markkinointikirjallisuudessa kuin käytännössä. Suosiosta huolimatta keskustelusta on jäänyt miltei tyystin huomioimatta arvokäsitteen eräs varsin oleellinen ulottuvuus: hinta. Siitä syystä on ensiarvoisen tärkeää tutkia hinnan merkitys arvokäsitteen, yhdessä tuottamisen ja hinnan muodostamassa suhteiden kolmiossa, sillä vaihdannassa hinta on yksi arvonmuodostuksen tärkeimmistä osatekijöistä.
Toissijaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, tämän tutkimuksen tarkoitus on pyrkiä käsitteellistämään yhteinen hinnanluonti arvon lisääjänä. Niinikään tutkimus tarjoaa mallinnuksen niistä vallitsevista olosuhteista, jotka ovat arvon muodostuksessa välttämättömiä. Esitetty malli perustaa juurensa palvelumarkkinoinnin Service-Dominant Logic -ajattelusta, muodostaen fuusion yhdessä ARA-mallin ja markkinointikeskustelussa vallalla olevan elämysmarkkinointiajattelun kanssa.
Tutkimus edistää yhteisen arvonluonnin tieteellistä keskustelua syventämällä jo olemassa olevaa tietoa arvon muodostuksesta. Lisäksi, tutkimus edistää käytännön tietämystä esittämällä eksploratiivisen avauksen hinnoittelun dynaamisesta yhteisajattelusta haastamalla markkinoijia ajattelemaan myös hinnoittelua uudesta innovatiivisesta yhteiseen arvonluontiin perustuvasta näkökulmasta. Nykyajan asiakkaat ovat yhä halukkaampia, pystyvämpiä sekä resursseiltaan rikkaampia osallistumaan hinnoittelupäätöksiin kuin aikaisemmin.
Yhdessä tuotettu arvo hinnoittelun kautta tarjoaa vaihtoehtoisen ajattelutavan pitkään vallinneelle yritysten sisäänpäin suuntautuneelle hinnoitteluajattelulle ja esittää, että kääntämällä katse asiakkaan suuntaan, saavutetaan todellinen arvo, sellaisena kuin asiakas sen määrittelee. Tutkimuksessa esiin tuotu ajattelutapa tarjoaa uusia mahdollisuuksia vaihtoehtoisille hinnoittelumenetelmille sekä palveluinnovaatioille. Co-creation debate has increasingly become a key topic in the contemporary services marketing theory and practice. Domains of co-creation and value have thus far attracted plenty of academic interest, however, there is an evident deficiency of one essential dimension of value: price. In the triangular relation of co-creation, value and price, it is of high importance to research the role of price, as it is one of the prime components contributing to the formation of value in an exchange.
Using secondary research methods, this research works towards a conceptualization of CCP and offers a model of the conditions that need to be in place for value through CCP to occur. The model builds its foundations on Service-Dominant Logic debate. Combined together with the ARA model, and the prevalent thinking of experiential marketing, the work contributes to the academic co-creation literature by adding to the knowledge of value creation. Further, it presents an explorative opening of dynamic pricing thinking for practitioners by challenging the marketers to think their pricing from an innovative co-creation based view.
Co-created pricing offers an alternative logic to inwardly focused value creation of the firm and suggests that by turning the focus on the customer, the true value, as perceived by the customer, is captured. Today’s customers are increasingly willing, capable and rich in their resources to participate in pricing decisions, thereby offering an opportunity for alternative pricing methods and service innovations.
Toissijaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, tämän tutkimuksen tarkoitus on pyrkiä käsitteellistämään yhteinen hinnanluonti arvon lisääjänä. Niinikään tutkimus tarjoaa mallinnuksen niistä vallitsevista olosuhteista, jotka ovat arvon muodostuksessa välttämättömiä. Esitetty malli perustaa juurensa palvelumarkkinoinnin Service-Dominant Logic -ajattelusta, muodostaen fuusion yhdessä ARA-mallin ja markkinointikeskustelussa vallalla olevan elämysmarkkinointiajattelun kanssa.
Tutkimus edistää yhteisen arvonluonnin tieteellistä keskustelua syventämällä jo olemassa olevaa tietoa arvon muodostuksesta. Lisäksi, tutkimus edistää käytännön tietämystä esittämällä eksploratiivisen avauksen hinnoittelun dynaamisesta yhteisajattelusta haastamalla markkinoijia ajattelemaan myös hinnoittelua uudesta innovatiivisesta yhteiseen arvonluontiin perustuvasta näkökulmasta. Nykyajan asiakkaat ovat yhä halukkaampia, pystyvämpiä sekä resursseiltaan rikkaampia osallistumaan hinnoittelupäätöksiin kuin aikaisemmin.
Yhdessä tuotettu arvo hinnoittelun kautta tarjoaa vaihtoehtoisen ajattelutavan pitkään vallinneelle yritysten sisäänpäin suuntautuneelle hinnoitteluajattelulle ja esittää, että kääntämällä katse asiakkaan suuntaan, saavutetaan todellinen arvo, sellaisena kuin asiakas sen määrittelee. Tutkimuksessa esiin tuotu ajattelutapa tarjoaa uusia mahdollisuuksia vaihtoehtoisille hinnoittelumenetelmille sekä palveluinnovaatioille.
Using secondary research methods, this research works towards a conceptualization of CCP and offers a model of the conditions that need to be in place for value through CCP to occur. The model builds its foundations on Service-Dominant Logic debate. Combined together with the ARA model, and the prevalent thinking of experiential marketing, the work contributes to the academic co-creation literature by adding to the knowledge of value creation. Further, it presents an explorative opening of dynamic pricing thinking for practitioners by challenging the marketers to think their pricing from an innovative co-creation based view.
Co-created pricing offers an alternative logic to inwardly focused value creation of the firm and suggests that by turning the focus on the customer, the true value, as perceived by the customer, is captured. Today’s customers are increasingly willing, capable and rich in their resources to participate in pricing decisions, thereby offering an opportunity for alternative pricing methods and service innovations.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]