”Tyvestä latvaan” yhteisöllisyyttä internetmarkkinointiin : pienten ja syrjäisten kuntien mahdollisuudet lisätä houkuttelevuutta kuntaa kohtaan internetmarkkinoinnin avulla
Rantakokko, Pauli (2011)
There are no files associated with this item.
Rantakokko, Pauli
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Internetmarkkinoinnin tavoitteita ovat kunnan ja sen palvelujen tunnetuksi tekeminen, asenteisiin vaikuttaminen, uusien asukkaiden saaminen ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksien tukeminen. Kuntakuvan on oltava uskottava ja sopusoinnussa todellisuuden kanssa. Kivijalan muodostaa kunnan strategia ja siitä johdettu tavoitemielikuva, millainen kunta haluaa olla sidosryhmien silmissä ja mistä se haluaa itsensä tunnistettavan. Internet tarjoaa kunnille mahdollisuuden markkinoida kuntaa tehokkaasti oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan.
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa nykytilanne, miten kunnat hyödyntävät internetiä. Tutkimuksen pääkysymys on, minkälainen on kunnan internetmarkkinointi? Pääkysymys jaetaan kahteen alakysymykseen. Miten sidosryhmät löytävät kunnan kotisivut? Minkälaista yhteistyötä kunta harjoittaa internetmarkkinoinnissa? Tutkimuksessa analysoitiin ja vertailtiin lappilaisten kuntien internetsivustoa ja valittiin viisi lappilaista kuntaa, jotka sijainniltaan ovat eri puolilla maakuntaa ja joista osalla on rakennemuutos. Nauhoitettavat haastattelut toteutettiin haastattelemalla kuntien markkinoinnista vastaavia ja sidosryhmän avainhenkilöitä, joiden avulla päästiin syvällisemmin teema-alueen ongelmiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta.
Internetmarkkinoinnin ongelmana on käytettävissä olevan rahan niukkuuden ja organisaation hajanaisuuden lisäksi yhteistyön vähäisyys. Markkinoinnin perustietoja ei hallita ja asenteessa on parantamisen varaa eli asioita hoidetaan, kuten ”aina ennenkin” ajatuksella. Kunnilta puuttuu markkinointisuunnitelma, viestintästrategia ja oma visuaalinen linja. Interaktiivinen toiminta on lähinnä tiedottavaa ja vuoropuhelu kuntalaisten kanssa on vähäistä. Kunnissa korostetaan seudullisen yhteistyön merkitystä ja toivotaan, että yhteinen maakuntaportaalin linkki on kokoava ja yhdistää hajanaiset organisaatiot. Pienten kuntien resurssit ovat rajalliset, jolloin kunnan on vaikeaa saada näkyvyyttä ja tuloksia. Kunnissa tarvitaan aitoa ja osallistuvaa vuoropuhelua sekä kuntalaisten on toimittava yhdessä, rakennettava uutta ja lisättävä kuntalaisten yhteisöllisyyttä. Toimivat ja nopeat tietoyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeät koko maakunnan kehityksen kannalta ja kuntien pitäisi nähdä hyvät tietoliikenneyhteydet uutena markkinointikeinona.
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa nykytilanne, miten kunnat hyödyntävät internetiä. Tutkimuksen pääkysymys on, minkälainen on kunnan internetmarkkinointi? Pääkysymys jaetaan kahteen alakysymykseen. Miten sidosryhmät löytävät kunnan kotisivut? Minkälaista yhteistyötä kunta harjoittaa internetmarkkinoinnissa? Tutkimuksessa analysoitiin ja vertailtiin lappilaisten kuntien internetsivustoa ja valittiin viisi lappilaista kuntaa, jotka sijainniltaan ovat eri puolilla maakuntaa ja joista osalla on rakennemuutos. Nauhoitettavat haastattelut toteutettiin haastattelemalla kuntien markkinoinnista vastaavia ja sidosryhmän avainhenkilöitä, joiden avulla päästiin syvällisemmin teema-alueen ongelmiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta.
Internetmarkkinoinnin ongelmana on käytettävissä olevan rahan niukkuuden ja organisaation hajanaisuuden lisäksi yhteistyön vähäisyys. Markkinoinnin perustietoja ei hallita ja asenteessa on parantamisen varaa eli asioita hoidetaan, kuten ”aina ennenkin” ajatuksella. Kunnilta puuttuu markkinointisuunnitelma, viestintästrategia ja oma visuaalinen linja. Interaktiivinen toiminta on lähinnä tiedottavaa ja vuoropuhelu kuntalaisten kanssa on vähäistä. Kunnissa korostetaan seudullisen yhteistyön merkitystä ja toivotaan, että yhteinen maakuntaportaalin linkki on kokoava ja yhdistää hajanaiset organisaatiot. Pienten kuntien resurssit ovat rajalliset, jolloin kunnan on vaikeaa saada näkyvyyttä ja tuloksia. Kunnissa tarvitaan aitoa ja osallistuvaa vuoropuhelua sekä kuntalaisten on toimittava yhdessä, rakennettava uutta ja lisättävä kuntalaisten yhteisöllisyyttä. Toimivat ja nopeat tietoyhteydet ovat ensiarvoisen tärkeät koko maakunnan kehityksen kannalta ja kuntien pitäisi nähdä hyvät tietoliikenneyhteydet uutena markkinointikeinona.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]