Virtuaalisen brändiyhteisön sisällön tuottama arvo jäsenille : case BRP usersclub
Helenius, Matti; Lehtonen, Markus (2011)
There are no files associated with this item.
Helenius, Matti
Lehtonen, Markus
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
CASE tutkimuksen kohdeyhteisönä toimii BRP usersclub virtuaalibrändiyhteisö. Yhteisö on menettänyt aktiivisuuttaan lyhyessä ajassa paljon, minkä uskomme johtuvan pääosin yhteisön sisällöstä. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, millä tavalla virtuaalibrändiyhteisöt tuottavat sisällöllään arvoa jäsenille. Teoriaosiossa tarkastelemme postmodernin aikakauden kuluttajia, yhteisöjä arvontuottajina sekä syitä liittyä ja aktiivisesti toimia virtuaalibrändiyhteisöissä.
Case-tutkimus on toteutettu survey-menetelmällä sähköpostikyselynä semi-strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille BRP usersclubin jäsenille, joten kysymyksessä on kokonaisotanta. Vastauksena saatu aineisto on analysoitu faktorianalyyseihin kuuluvalla pääkomponenttianalyysillä.
Työmme tuloksina selvisi, että erityisesti informaatio on virtuaalibrändiyhteisön jäsenille arvokasta sisältöä. Yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä korostamalla saadaan myös jäsenet mukaan arvon tuottamiseen. BRP usersclub voi toimia hyvänä informaatio-, tiedotus- ja palautekanavana jäsenille ja yritykselle.
BRP usersclub virtuaalibrändiyhteisössä on hyvä pyrkiä tarjoamaan luotettavaa ja arvokasta informaatiota jäsenille, jota on muualta vaikea saada. Jäsenille arvokas sisältö voidaan toteuttaa erityisesti Web 2.0 mallien avulla.
Case-tutkimus on toteutettu survey-menetelmällä sähköpostikyselynä semi-strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille BRP usersclubin jäsenille, joten kysymyksessä on kokonaisotanta. Vastauksena saatu aineisto on analysoitu faktorianalyyseihin kuuluvalla pääkomponenttianalyysillä.
Työmme tuloksina selvisi, että erityisesti informaatio on virtuaalibrändiyhteisön jäsenille arvokasta sisältöä. Yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä korostamalla saadaan myös jäsenet mukaan arvon tuottamiseen. BRP usersclub voi toimia hyvänä informaatio-, tiedotus- ja palautekanavana jäsenille ja yritykselle.
BRP usersclub virtuaalibrändiyhteisössä on hyvä pyrkiä tarjoamaan luotettavaa ja arvokasta informaatiota jäsenille, jota on muualta vaikea saada. Jäsenille arvokas sisältö voidaan toteuttaa erityisesti Web 2.0 mallien avulla.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]