Jalkapallofanien toiminta ja käytänteet virtuaaliyhteisössä case: Futisforum2
Turpeenniemi, Juha (2012)
There are no files associated with this item.
Turpeenniemi, Juha
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Virtuaaliyhteisöt ovat kasvaneet voimakkaasti ja kehittyneet nopeasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Uusien mediavaihtoehtojen myötä yhteisö käsitteenä on muuttunut ja laajentunut, sen ei tarvitse enää rajoittua tiettyyn aikaan tai tilaan.
Tutkielmassani selvitän millaista toimintaa tutkimassani yhteisössä rakennetaan, millaisia käytänteitä yhteisöllä on ja millaista luovaa toimintaa se synnyttää, analyysi rakentuu Kozinetsin (2008) luoman viitekehyksen pohjalta, jonka avulla luokittelen osallistujia. Aineiston analyysimetodina toimii teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkielmani kohteena on suomalainen jalkapalloilun ympärille rakentunut Futisforum2 virtuaaliyhteisö, jonne on rekisteröitynyt yhteensä 40 000 käyttäjää, täten se on Suomen suurin alansa yhteisö.
Tutkimuksessani käy selväksi, että markkinoijat eivät voi enää pitää kaikkia lankoja markkinoinnista ja yhteisöjen luomisesta omissa käsissään, eikä informaatio tuotteista tai tapahtumista ole enää pelkästään markkinointi-informaation jakamiseen perustuvaa, rinnalle ovat tulleet virtuaaliset kulutusyhteisöt. Virtuaaliyhteisöt tulisi nähdä yhä enemmän kanssatuottajina. Yhteisöjen toimintaan osallistujat luovat uusia merkityksiä, käytäntöjä ja tapoja toimia yhdessä muiden osallistujien kanssa.
Ymmärtämällä virtuaaliyhteisön toimintaa ja näkemällä keskusteluihin osallistujat kanssatoimijoina, markkinoijat, tutkijat ja jalkapallon parissa toimivat voivat oppia ymmärtämään näitä yhteisöjä ja kehittämään tätä kautta omaa toimintaansa suhteessa yhteisöihin. Tarjoamalla yhteisöille aitoa mahdollisuutta kanssatoimijuuteen voivat yritykset ottaa virtuaaliyhteisöt mukaan esimerkiksi uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
Tutkielmassani selvitän millaista toimintaa tutkimassani yhteisössä rakennetaan, millaisia käytänteitä yhteisöllä on ja millaista luovaa toimintaa se synnyttää, analyysi rakentuu Kozinetsin (2008) luoman viitekehyksen pohjalta, jonka avulla luokittelen osallistujia. Aineiston analyysimetodina toimii teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkielmani kohteena on suomalainen jalkapalloilun ympärille rakentunut Futisforum2 virtuaaliyhteisö, jonne on rekisteröitynyt yhteensä 40 000 käyttäjää, täten se on Suomen suurin alansa yhteisö.
Tutkimuksessani käy selväksi, että markkinoijat eivät voi enää pitää kaikkia lankoja markkinoinnista ja yhteisöjen luomisesta omissa käsissään, eikä informaatio tuotteista tai tapahtumista ole enää pelkästään markkinointi-informaation jakamiseen perustuvaa, rinnalle ovat tulleet virtuaaliset kulutusyhteisöt. Virtuaaliyhteisöt tulisi nähdä yhä enemmän kanssatuottajina. Yhteisöjen toimintaan osallistujat luovat uusia merkityksiä, käytäntöjä ja tapoja toimia yhdessä muiden osallistujien kanssa.
Ymmärtämällä virtuaaliyhteisön toimintaa ja näkemällä keskusteluihin osallistujat kanssatoimijoina, markkinoijat, tutkijat ja jalkapallon parissa toimivat voivat oppia ymmärtämään näitä yhteisöjä ja kehittämään tätä kautta omaa toimintaansa suhteessa yhteisöihin. Tarjoamalla yhteisöille aitoa mahdollisuutta kanssatoimijuuteen voivat yritykset ottaa virtuaaliyhteisöt mukaan esimerkiksi uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]