”Kaikki mukaan pelaamaan” : Nintendo Wii televisiomainoksen visuaalinen sisällönanalyysi
Kallunki, Tiina-Leena (2012)
Kallunki, Tiina-Leena
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205031097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205031097
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää miten Nintendon "Wii would like to play" televisiomainoskampanja pyrkii motivoimaan kuluttajia. Televisiomainoksen analysoimiseen käytetään visuaalista sisällönanalyysimenetelmää.
Kuluttajan käyttäytymistä ohjaavat hänen motivaationsa, jotka ovat lähtöisin henkilökohtaisista tarpeistaan. Mainonnan tavoitteena on herättää kuluttajan tarpeet tai muistuttaa häntä niiden olemassaolosta. Mainonnan tehtävänä on saattaa kuluttajat tietoisiksi yrityksen tuotteista. Sen on luotava viesti, joka motivoi kuluttajaa käsittelemään esitettyä informaatiota ja kertoa millaisia hyötyjä tuote tarjoaa kuluttajalla.
Tarpeiden tunnistaminen on yrityksen tuotesuunnittelun ja markkinointiviestinnän kannalta erityisen tärkeää. Suunnittelemalla tuote, jonka hankinnasta koettava hyöty muodostuu kuluttajalla olevan tarpeen tyydyttämisestä, tarjoaa yritykselle erinomaisen kilpailuedun muihin markkinoilla toimiviin yrityksiin nähden.
Nintendon Wii mainos motivoi kuluttajaa vetoamalla yhteenkuuluvuuden tarpeisiin ja luomalla kuvan helposti lähestyttävästä pelaamisen maailmasta. Aktiivinen, ryhmässä tapahtuva pelaaminen vetoaa kuluttajan sosiaalisen kanssakäymisen ja yhdessäolon tarpeisiin. Esittelemällä mainoksessa erilaisia miehiä ja naisia nauttimassa uuden konsolin tarjoamista hyödyistä, mainos luo kuvan pelaajaprofiilista, joka ei syrji ketään. Perheen vanhemmille mainos esittää mielekkään tavan tutustua yhdessä lasten kanssa videopelien maailmaan. Pelaaminen Wii:llä on tarkoitettu kaikille.
Kuluttajan käyttäytymistä ohjaavat hänen motivaationsa, jotka ovat lähtöisin henkilökohtaisista tarpeistaan. Mainonnan tavoitteena on herättää kuluttajan tarpeet tai muistuttaa häntä niiden olemassaolosta. Mainonnan tehtävänä on saattaa kuluttajat tietoisiksi yrityksen tuotteista. Sen on luotava viesti, joka motivoi kuluttajaa käsittelemään esitettyä informaatiota ja kertoa millaisia hyötyjä tuote tarjoaa kuluttajalla.
Tarpeiden tunnistaminen on yrityksen tuotesuunnittelun ja markkinointiviestinnän kannalta erityisen tärkeää. Suunnittelemalla tuote, jonka hankinnasta koettava hyöty muodostuu kuluttajalla olevan tarpeen tyydyttämisestä, tarjoaa yritykselle erinomaisen kilpailuedun muihin markkinoilla toimiviin yrityksiin nähden.
Nintendon Wii mainos motivoi kuluttajaa vetoamalla yhteenkuuluvuuden tarpeisiin ja luomalla kuvan helposti lähestyttävästä pelaamisen maailmasta. Aktiivinen, ryhmässä tapahtuva pelaaminen vetoaa kuluttajan sosiaalisen kanssakäymisen ja yhdessäolon tarpeisiin. Esittelemällä mainoksessa erilaisia miehiä ja naisia nauttimassa uuden konsolin tarjoamista hyödyistä, mainos luo kuvan pelaajaprofiilista, joka ei syrji ketään. Perheen vanhemmille mainos esittää mielekkään tavan tutustua yhdessä lasten kanssa videopelien maailmaan. Pelaaminen Wii:llä on tarkoitettu kaikille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]