Systeeminen tulkintakehys heikoille signaaleille
Parhiala, Juhani (2012)
Parhiala, Juhani
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205071107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205071107
Tiivistelmä
Tulevaisuuksien ja markkinoinnin tutkimusten tutkimusperinteissä tieteenfilosofisten taustaoletusten esilletuominen ja problematisointi eivät ole kovin tyypillisiä teemoja. Erilaiset tieteenfilosofiset taustaoletukset kuitenkin vaikuttavat tutkimusprosessin etenemiseen, siinä tehtyihin valintoihin ja tuotettuihin tuloksiin. Taustaoletusten problematisoinnilla voidaan luoda tilaa uudenlaiselle kriittiselle ajattelulle ja mahdollisuuksille luoda uusia teorioita.
Tässä tutkimuksessa käytetään tulevaisuuksien tutkimuksen käsitettä heikot signaalit esimerkkinä siitä, kuinka nämä taustaoletukset vaikuttavat käsitteellistämiseen ja käsitteiden soveltamiseen tutkimuksellisessa kontekstissa. Tämän tutkimuksen empiirisessä osiossa analysoidaan heikoista signaaleista tehtyjä aiempia tutkimuksia metafora-analyysin avulla, tavoitteena tulkita niistä käsitteellistämistä ohjaavia metaforia ja näiden taustalla vaikuttavia tieteenfilosofisia taustaoletuksia.
Tutkimuksen tavoitteet jakautuvat kahteen toisiaan tukevaan osioon. Ensimmäisenä tavoitteena on hahmotella tulkitsevan markkinoinnin tutkimuksen perinteeseen ja erityisesti filosofiseen hermeneutiikkaan pohjautuva systeeminen tulkintakehys. Toisena tutkimustavoitteena on esittää hahmotellun systeemisen tulkintakehyksen näkokulmasta käsitteellistys heikoista signaaleista sekä näkemyksiä siitä, kuinka niiden menetelmällistä soveltamista tulisi lähestyä.
Tutkimuksen kontribuutiona esitetään tulevaisuuksien tutkimukseen tulkitsevan markkinoinnin tutkimuksen perinteen mukaista lähestymistapaa. Vastaavasti markkinoinnin tutkimusperinteeseen esitetään tässä tutkimuksessa uudenlaista näkemystä ajalliseen hahmottamiseen. Lopuksi pohditaan myos tulosten yhteiskuntapoliittista merkitystä.
Tässä tutkimuksessa käytetään tulevaisuuksien tutkimuksen käsitettä heikot signaalit esimerkkinä siitä, kuinka nämä taustaoletukset vaikuttavat käsitteellistämiseen ja käsitteiden soveltamiseen tutkimuksellisessa kontekstissa. Tämän tutkimuksen empiirisessä osiossa analysoidaan heikoista signaaleista tehtyjä aiempia tutkimuksia metafora-analyysin avulla, tavoitteena tulkita niistä käsitteellistämistä ohjaavia metaforia ja näiden taustalla vaikuttavia tieteenfilosofisia taustaoletuksia.
Tutkimuksen tavoitteet jakautuvat kahteen toisiaan tukevaan osioon. Ensimmäisenä tavoitteena on hahmotella tulkitsevan markkinoinnin tutkimuksen perinteeseen ja erityisesti filosofiseen hermeneutiikkaan pohjautuva systeeminen tulkintakehys. Toisena tutkimustavoitteena on esittää hahmotellun systeemisen tulkintakehyksen näkokulmasta käsitteellistys heikoista signaaleista sekä näkemyksiä siitä, kuinka niiden menetelmällistä soveltamista tulisi lähestyä.
Tutkimuksen kontribuutiona esitetään tulevaisuuksien tutkimukseen tulkitsevan markkinoinnin tutkimuksen perinteen mukaista lähestymistapaa. Vastaavasti markkinoinnin tutkimusperinteeseen esitetään tässä tutkimuksessa uudenlaista näkemystä ajalliseen hahmottamiseen. Lopuksi pohditaan myos tulosten yhteiskuntapoliittista merkitystä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]