Ympäristömarkkinoinnin toteutus ja haasteet case : kultakaivosyritys
Kantola, Hanna (2012)
Kantola, Hanna
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205241142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201205241142
Tiivistelmä
Ympäristöarvojen merkitys yhteiskunnassa ja taloudellisessa päätöksen teossa on kasvanut viimeisen muutaman vuosikymmenen aikana. Erityisesti kaivosyrityksiin kohdistuu nykyään uusia vaatimuksia ympäristön ja yhteiskunnan saralta. Tähän vastauksena kaivosyritykset ovat alkaneet viime aikoina kehittelemään ja integroimaan ympäristömarkkinointia ja ympäristöjohtamista omaan toimintaansa. Tutkielmani käsittelee siis ympäristömarkkinointia, sen toteutusta, sen mahdollisesti tuomaa kilpailuetua sekä sen mukanaan tuomia haasteita esimerkkikultakaivosyrityksen kautta.
Tutkimusmenetelmänä toimii etnografinen case tapaustutkimus, jonka avulla käyn läpi esimerkkiyrityksen CSR raportointia osana ympäristömarkkinoinnin toteutusta sekä esimerkkikultakaivosyrityksen kokemia haasteita ympäristömarkkinoinnin ja ympäristöjohtamisen saralla. Näitä mainittuja haasteita ovat muuttuva lainsäädäntö, yhteiskuntavastuu, resurssien saaminen ja varmistaminen, ympäristöasioiden arvostus toiminnallisten osastojen rutiiniksi sekä ympäristöjohtamisjärjestelmien rakentaminen.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että CSR raportointi on tärkeä osa yrityksen ympäristömarkkinointia, sillä se tuo selkeästi esille yrityksen sidosryhmille, kuinka ja miten yritys panostaa ympäristöllisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin. Voidaan myös todeta, että vaikka tilanne on yritys- ja toimialakohtaista, tuo yrityksen ympäristömarkkinointi etua yritykselle globaaleilla ja kilpailullisilla markkinoilla. Tutkielman myötä kävi myös selväksi, että ympäristöpäällikön kokemat haasteet koetaan yleisestikin haasteiksi ympäristömarkkinoinnin ja -johtamisen saralla. Se, miten haasteet vaikuttavat, riippuu kuitenkin toimialasta sekä yrityksestä. Myös haasteiden ratkaisut, joihin esimerkkiyritys päätyi, voidaan nähdä yleismaallisina, vaikka pääasiassa ovatkin tilanne ja yrityskohtaisia.
Yhteenvetona voidaan todeta, että esimerkkiyritys toteuttaa ympäristömarkkinointia monella tavalla saadakseen kilpailuetua markkinoilla, joista sidosryhmille yksi näkyvimmistä on yrityksen CSR raportti. Ympäristömarkkinointi ei kuitenkaan ole ongelmatonta yrityksille, jonka myös esimerkkiyritykseni on todennut ratkoessaan sen tuomia haasteita.
Tutkimusmenetelmänä toimii etnografinen case tapaustutkimus, jonka avulla käyn läpi esimerkkiyrityksen CSR raportointia osana ympäristömarkkinoinnin toteutusta sekä esimerkkikultakaivosyrityksen kokemia haasteita ympäristömarkkinoinnin ja ympäristöjohtamisen saralla. Näitä mainittuja haasteita ovat muuttuva lainsäädäntö, yhteiskuntavastuu, resurssien saaminen ja varmistaminen, ympäristöasioiden arvostus toiminnallisten osastojen rutiiniksi sekä ympäristöjohtamisjärjestelmien rakentaminen.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että CSR raportointi on tärkeä osa yrityksen ympäristömarkkinointia, sillä se tuo selkeästi esille yrityksen sidosryhmille, kuinka ja miten yritys panostaa ympäristöllisiin ja yhteiskunnallisiin asioihin. Voidaan myös todeta, että vaikka tilanne on yritys- ja toimialakohtaista, tuo yrityksen ympäristömarkkinointi etua yritykselle globaaleilla ja kilpailullisilla markkinoilla. Tutkielman myötä kävi myös selväksi, että ympäristöpäällikön kokemat haasteet koetaan yleisestikin haasteiksi ympäristömarkkinoinnin ja -johtamisen saralla. Se, miten haasteet vaikuttavat, riippuu kuitenkin toimialasta sekä yrityksestä. Myös haasteiden ratkaisut, joihin esimerkkiyritys päätyi, voidaan nähdä yleismaallisina, vaikka pääasiassa ovatkin tilanne ja yrityskohtaisia.
Yhteenvetona voidaan todeta, että esimerkkiyritys toteuttaa ympäristömarkkinointia monella tavalla saadakseen kilpailuetua markkinoilla, joista sidosryhmille yksi näkyvimmistä on yrityksen CSR raportti. Ympäristömarkkinointi ei kuitenkaan ole ongelmatonta yrityksille, jonka myös esimerkkiyritykseni on todennut ratkoessaan sen tuomia haasteita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]