Golfyhteisön sponsorointi osana yrityksen markkinointiviestintää
Lassila, Kristiina (2012)
There are no files associated with this item.
Lassila, Kristiina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Sponsoroinnista on tullut yhä suositumpi markkinointiviestinnän muoto. Etenkin urheilusponsorointi on noussut tärkeään osaan tarkasteltaessa yritysten markkinointiviestintästrategioita. Urheilusponsorointiin liittyvä tieteellinen tutkimus on pitkälti huippu- ja ammattilaisurheilua koskevaa. Sponsorointitutkimuksen laajuus koskien harrasteliikuntaa on tähän mennessä ollut suppeaa.
Tutkimukseni käsittelee palvelumaiseman eli erilaisten ympäröivien tekijöiden vaikutuksen suhdetta kuluttajan kokemuksiin ja käyttäytymiseen. Tutkimuksessani käsitellään golfyhteisöjä eli golfseuran ja kenttäyhtiön muodostamaa kokonaisuutta palvelumaisemana. Tämän pohjalta lähdetään analysoimaan golfyhteisöä sponsorointikohteena. Tutkimuksessa etsitään ja analysoidaan golfyhteisöjen sekä niitä sponsoroivien yritysten välisiä sponsorointitoiminnan malleja. Päätutkimuskysymys on: Millaisia sponsoroinnin toimintamalleja on identifioitavissa golfyhteisöissä?
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa golfyhteisöjen ja yritysten välistä sponsorointiyhteistyötä tarkastellaan pääasiallisesti golfyhteisöjen toimitus-/toiminnanjohtajille suunnattujen teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta. Saatuja aineistoja peilataan alan kirjallisuuteen, jotta ymmärrettäisiin sponsorointitoiminnan merkitystä markkinointiviestinnän välineenä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että golfyhteisöjen ja niiden kanssa sponsorointiyhteistyötä tekevien yritysten välillä on olemassa vakiintuneita yhteistyömalleja. Yleisimmät toimintamallit yrityksen ja golfyhteisön välillä ovat yritystapahtumat, kilpailusponsorointi sekä yhteisön sponsorointi yleisellä tasolla.
Tutkimukseni käsittelee palvelumaiseman eli erilaisten ympäröivien tekijöiden vaikutuksen suhdetta kuluttajan kokemuksiin ja käyttäytymiseen. Tutkimuksessani käsitellään golfyhteisöjä eli golfseuran ja kenttäyhtiön muodostamaa kokonaisuutta palvelumaisemana. Tämän pohjalta lähdetään analysoimaan golfyhteisöä sponsorointikohteena. Tutkimuksessa etsitään ja analysoidaan golfyhteisöjen sekä niitä sponsoroivien yritysten välisiä sponsorointitoiminnan malleja. Päätutkimuskysymys on: Millaisia sponsoroinnin toimintamalleja on identifioitavissa golfyhteisöissä?
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa golfyhteisöjen ja yritysten välistä sponsorointiyhteistyötä tarkastellaan pääasiallisesti golfyhteisöjen toimitus-/toiminnanjohtajille suunnattujen teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta. Saatuja aineistoja peilataan alan kirjallisuuteen, jotta ymmärrettäisiin sponsorointitoiminnan merkitystä markkinointiviestinnän välineenä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että golfyhteisöjen ja niiden kanssa sponsorointiyhteistyötä tekevien yritysten välillä on olemassa vakiintuneita yhteistyömalleja. Yleisimmät toimintamallit yrityksen ja golfyhteisön välillä ovat yritystapahtumat, kilpailusponsorointi sekä yhteisön sponsorointi yleisellä tasolla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]