Kiiminkijoen matkailuyritysten ja yhteisöjen verkostoitumisen mahdollisuudet
Jaakkola, Moonika (2010)
There are no files associated with this item.
Jaakkola, Moonika
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Kiiminkijoen matkailuyritysten ja matkailua tukevien yritysten ja yhteisöjen välistä verkostoitumista. Tutkimus on osa Kiiminkijoki ry:n matkailun kehittämishanketta. Verkostoituminen matkailualalla on aina ajankohtainen ja se antaa pienille yrityksille merkittävän strategisen keinon kilpailla markkinoilla. Lisäksi verkostoituminen antaa mahdollisuuden yrittäjien keskittyä omaan ydinosaamiseen ja se tuo parempaa kilpailuetuja laajemmilla markkinoilla.
Verkostoja ja verkostoitumista voidaan tarkastella monista eri näkökulmista. Tässä tutkimuksessa verkostoitumista käsitellään yhtenä markkinastrategiana. Matkakohteen kehittäminen vaatii yhteistyön lisäksi myös muita markkinastrategioita.
Tutkimuksessani olen kiinnostunut siitä, minkälaisia verkostoja Kiiminkijoen yritysten ja yhteisöjen välillä on tutkimuksen ajankohtana keväällä 2010. Tarkastelen mitä syitä yrityksillä ja yhteisön jäsenillä on liittyä verkostoon ja miten he saavuttavat sitoutumisen ja luottamisen verkostossa. Lisäksi tarkastelen miten markkinasuuntautuneisuus vaikuttaa luottamukseen ja sitoutumiseen, miten luottamus ja sitoutuminen ilmenevät markkinasuuntautuneisuuden strategiassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin strukturoidulla Experience Stratos tutkimusohjelman osatutkimukseen liittyvällä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmät olivat Kiiminkijoen varrella toimivat yritykset ja yhteisöt. Vastaukset analysoin SPSStilastointiohjelmaa käyttäen faktori- ja regressioanalyysejä.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneista yli puolet on verkostoitunut kollegoidensa kanssa. Tärkeimmäksi syyksi verkostoitumisessa on noussut esille oman matkailualueen- ja tuotteiden kehittämisen tärkeys. Tämä osoittaa sen, että Kiiminkijoen yritysten ja yhteisöjen välille on muodostunut asenteellista sitoutumista, eli halu ryhtyä yhteistyöhön.
Verkostoja ja verkostoitumista voidaan tarkastella monista eri näkökulmista. Tässä tutkimuksessa verkostoitumista käsitellään yhtenä markkinastrategiana. Matkakohteen kehittäminen vaatii yhteistyön lisäksi myös muita markkinastrategioita.
Tutkimuksessani olen kiinnostunut siitä, minkälaisia verkostoja Kiiminkijoen yritysten ja yhteisöjen välillä on tutkimuksen ajankohtana keväällä 2010. Tarkastelen mitä syitä yrityksillä ja yhteisön jäsenillä on liittyä verkostoon ja miten he saavuttavat sitoutumisen ja luottamisen verkostossa. Lisäksi tarkastelen miten markkinasuuntautuneisuus vaikuttaa luottamukseen ja sitoutumiseen, miten luottamus ja sitoutuminen ilmenevät markkinasuuntautuneisuuden strategiassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin strukturoidulla Experience Stratos tutkimusohjelman osatutkimukseen liittyvällä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmät olivat Kiiminkijoen varrella toimivat yritykset ja yhteisöt. Vastaukset analysoin SPSStilastointiohjelmaa käyttäen faktori- ja regressioanalyysejä.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneista yli puolet on verkostoitunut kollegoidensa kanssa. Tärkeimmäksi syyksi verkostoitumisessa on noussut esille oman matkailualueen- ja tuotteiden kehittämisen tärkeys. Tämä osoittaa sen, että Kiiminkijoen yritysten ja yhteisöjen välille on muodostunut asenteellista sitoutumista, eli halu ryhtyä yhteistyöhön.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]