Posion kohdekuva : kansainvälisten matkanjärjestäjien ja paikallisten yrittäjien mielikuvat Posiosta matkakohteena
Blomberg, Katja (2010)
There are no files associated with this item.
Blomberg, Katja
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani Posion kansainvälistä kiinnostavuutta kohdemielikuvien näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhminä ovat kansainväliset matkanjärjestäjät sekä Posion matkailuyhdistykseen kuuluvat yrittäjät. Tutkielman tavoitteina on analysoida ja vertailla matkanjärjestäjien ja yrittäjien mielikuvia Posiosta matkakohteena, selvittää matkanjärjestäjien mielikuvien vaikutus kohteen suositeltavuuteen ja kiinnostavuuteen myyntikohteena sekä pohtia tehdyn tutkimuksen valossa Posion vahvuuksia ja heikkouksia. Tutkielma tehdään toimeksiantona Posion kunnalle matkailuhankkeeseen.
Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän tärkeys−menestyksellisyys-analyysiä. Yrittäjät arvioivat kyselylomakkeissaan Posion matkakohdetta kuvaavien valinta-attribuuttien tärkeyttä ja menestyksellisyyttä, josta muodostuu tärkeys−menestyksellisyys-analyysi. Käytän analyysiä sekä Posion vahvuuksien ja heikkouksien esille saamiseen että kohdekuvien analysoimiseen. Matkanjärjestäjät arvioivat pelkästään valinta-attribuuttien tärkeyttä. Heidän kohdekuvaansa analysoin lisäksi sanallisten vastausten perusteella.
Matkanjärjestäjien ja yrittäjien kohdekuvat Posiosta ovat varsin samanlaisia. Posion mielikuvista esiin nousevat vahvimpina luonto, rauhallisuus, autenttisuus ja rentous. Kohderyhmien tärkeimmäksi arvostamat tekijät kansainvälisen matkailijan näkökulmasta ovat vastineen saaminen rahalle, matkailupalveluiden saatavuus ja laatu, maisemat ja luonnon nähtävyydet sekä vieraanvaraisuus. Tutkimuksen perusteella matkanjärjestäjien mielikuvilla on vaikutusta sekä kohteen suositeltavuuteen että kiinnostavuuteen myyntikohteena. Posion matkakohteen vahvuuksiksi osoittautuivat myös mielikuvissa esille tulleet luonto ja luontokohteet sekä rauhallisuus ja autenttisuus. Heikkouksiksi kohderyhmät mielsivät markkinoinnin, näkyvyyden, yhteistyön ja kontaktien puutteen sekä matkailupalveluiden saatavuuden.
Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän tärkeys−menestyksellisyys-analyysiä. Yrittäjät arvioivat kyselylomakkeissaan Posion matkakohdetta kuvaavien valinta-attribuuttien tärkeyttä ja menestyksellisyyttä, josta muodostuu tärkeys−menestyksellisyys-analyysi. Käytän analyysiä sekä Posion vahvuuksien ja heikkouksien esille saamiseen että kohdekuvien analysoimiseen. Matkanjärjestäjät arvioivat pelkästään valinta-attribuuttien tärkeyttä. Heidän kohdekuvaansa analysoin lisäksi sanallisten vastausten perusteella.
Matkanjärjestäjien ja yrittäjien kohdekuvat Posiosta ovat varsin samanlaisia. Posion mielikuvista esiin nousevat vahvimpina luonto, rauhallisuus, autenttisuus ja rentous. Kohderyhmien tärkeimmäksi arvostamat tekijät kansainvälisen matkailijan näkökulmasta ovat vastineen saaminen rahalle, matkailupalveluiden saatavuus ja laatu, maisemat ja luonnon nähtävyydet sekä vieraanvaraisuus. Tutkimuksen perusteella matkanjärjestäjien mielikuvilla on vaikutusta sekä kohteen suositeltavuuteen että kiinnostavuuteen myyntikohteena. Posion matkakohteen vahvuuksiksi osoittautuivat myös mielikuvissa esille tulleet luonto ja luontokohteet sekä rauhallisuus ja autenttisuus. Heikkouksiksi kohderyhmät mielsivät markkinoinnin, näkyvyyden, yhteistyön ja kontaktien puutteen sekä matkailupalveluiden saatavuuden.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]