Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Amélien Pariisi : elokuvan merkitys matkailun strategisessa kehittämisessä

Girs, Satu (2010)

 

There are no files associated with this item.


Girs, Satu
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Elokuvamatkailu voidaan jakaa kuvauspaikkamatkailuun ja elokuvateema- ja -tapahtumamatkailuun. Kuvauspaikkamatkailu sijoittuu jatkumoon, jossa kertomukset ja paikkojen visuaaliset esitykset ovat kautta aikojen vaikuttaneet matkailijoiden kohdevalintoja ohjaaviin käsityksiin paikoista sekä ohjanneet matkailijoiden toimintaa ja katsetta kohteessa.

Tutkimuksessani tarkastelen kuvauspaikkamatkailua, jossa matka suuntautuu tietyssä elokuvassa nähtyyn paikkaan. Lähestyn kuvauspaikkamatkailua ja elokuvamatkakokemusta elokuvakertomuksesta käsin, jossa oleelliseksi nousevat elokuvan mahdollisuudet luoda matkailua ja kokemuksia. Lähestyn tutkielmassa elokuvakertomusta teoreettisesti kertomuksena narratiivisen tietämisen tavan kautta, jossa paikka tarjoaa kontekstin elokuvan kertomukselle sekä matkailijan performansseille ja kokemuksille.

Tutkimukseni aineistot koostuvat Pariisissa kuvatusta elokuvasta Amélie ja ryhmähaastattelusta. Tutkimusasetelmani yhdistää Jari Ehrnroothin luentatutkimuksen -mallin avulla elokuvateoksen ja elokuvamatkakokemuksen samaan tutkimukseen. Luentatutkimus muodostaa viitekehyksen, jonka sisällä analysoin molemmat aineistoni teoriasidonnaisen teemoittelun avulla. Elokuva-analyysin avulla tarkastelen elokuvakertomuksen paikkaa ja kokemuksia tuottavia ulottuvuuksia, kun taas ryhmähaastattelu tuo tarkasteluun mukaan katsojamatkailijan tulkinnan elokuvasta ja kokemukset matkalta.

Elokuvissa koetut kertomukset muodostavat ´reseptejä` omakohtaisille kokemuksille. Tietyissä paikoissa nähdyt tunteet ja kokemukset on mahdollista kokea saman ´reseptin` mukaisesti samassa paikassa. Elokuvamatkakokemus on monivaiheinen prosessi, joka käynnistyy elokuvan katsomiskokemuksella, syvenee elokuvassa koetussa paikassa ja rikastuu elokuvan katsomiskokemuksella matkan jälkeen.

Elokuvan matkailullinen hyödyntäminen käynnistyy strategisella suunnittelulla, jossa määritellään viitekehys, johon elokuva suhteutuu. Elokuva brandin ytimenä muodostaa lähtökohdat strategiassa määritellylle työlle. Tuotekehityksen lähtökohdaksi on otettava elokuva, joka on luettava matkailijoiden kokemuksellisten reseptien löytämiseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4650]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste