Henkilöstöjohtamisen olosuhde hotellialalla
Seppinen, Katja (2010)
There are no files associated with this item.
Seppinen, Katja
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Hotelli on monimuotoinen tila, jota rakentavat siellä nukkuvien vieraiden lisäksi eri työtehtäviä tekevät ihmiset. Matkailualan työntekijöiden kokemuksia omasta työstään ei ole paljoa tutkittu, ja olemassa oleva tutkimus keskittyy pitkälti ns. front line -työhön. Tässä tutkielmassa keskitytään hotellialan, tarkemmin sanottuna kerroshoitajien ja heidän esimiestensä työhön.
Henkilöstövoimavarojen johtaminen (human resource management) on eräs tapa hahmottaa matkailualan organisaatiota ja sen johtamista. Tutkielmassa käytetään johtamisen tutkimuksen kriittistä tarkastelukulmaa, jonka avulla johtajuuskeskiön ohelle tuodaan vaihtoehtoisia tapoja tarkastella käsiteltävää ilmiötä. Henkilöstövoimavarojen johtamisen teorioita peilataan eri työntekijätasojen omiin kokemuksiin.
Tutkielmassa tarkastellaan minkälaisessa olosuhteessa henkilöstövoimavarojen johtaminen hotellisektorilla tällä hetkellä elää: Miten henkilöstövoimavarojen johtaminen näkyy osana esimiestyön kokonaisnäkemystä? Minkälaista on kerroshoitajien eli henkilöstövoimavaran työtodellisuus, ja miten vuokratyön mahdollisuus osana hotellin toimintaa vaikuttaa kerroshoitajien ja heidän esimiestensä näkemyksiin?
Tutkielman taustaa rakentavat ne henkilöstövoimavarojen johtamisen arjen käytänteet, joita vakituiset ja vuokratut työntekijät itsenäisinä toimijoina tuottavat. Hotellin työntekijöitä edustavat kerroshoitajat, emännät ja hotellinjohtajat. Aineisto keskittyy työntekijöiden arjen kokemuksiin ja koostuu yhdeksästä haastattelusta sekä viidestä kokemuskuvauksesta. Aineistolähtöisellä teemoitellulla sisällönanalyysillä on haettu ymmärrystä hotellityön arjesta.
Tutkielman tuloksina ovat joustavuuden eri muodot; epävarmuuden sietämistä ja tasapainon hakua on sekä vakituisilla että vuokratuilla työntekijöillä: Johtamisen arki ei aina istu ketjuhotellien konseptiin. Emäntien rooli työyhteisön rakentajana on haastava. Työntekijöillä on halu ja vapaus sitoutua senhetkiseen työyhteisöönsä. Henkilöstövoimavarojen johtamisen välineillä ei välttämättä ole eettistä pohjaa.
Henkilöstövoimavarojen johtaminen (human resource management) on eräs tapa hahmottaa matkailualan organisaatiota ja sen johtamista. Tutkielmassa käytetään johtamisen tutkimuksen kriittistä tarkastelukulmaa, jonka avulla johtajuuskeskiön ohelle tuodaan vaihtoehtoisia tapoja tarkastella käsiteltävää ilmiötä. Henkilöstövoimavarojen johtamisen teorioita peilataan eri työntekijätasojen omiin kokemuksiin.
Tutkielmassa tarkastellaan minkälaisessa olosuhteessa henkilöstövoimavarojen johtaminen hotellisektorilla tällä hetkellä elää: Miten henkilöstövoimavarojen johtaminen näkyy osana esimiestyön kokonaisnäkemystä? Minkälaista on kerroshoitajien eli henkilöstövoimavaran työtodellisuus, ja miten vuokratyön mahdollisuus osana hotellin toimintaa vaikuttaa kerroshoitajien ja heidän esimiestensä näkemyksiin?
Tutkielman taustaa rakentavat ne henkilöstövoimavarojen johtamisen arjen käytänteet, joita vakituiset ja vuokratut työntekijät itsenäisinä toimijoina tuottavat. Hotellin työntekijöitä edustavat kerroshoitajat, emännät ja hotellinjohtajat. Aineisto keskittyy työntekijöiden arjen kokemuksiin ja koostuu yhdeksästä haastattelusta sekä viidestä kokemuskuvauksesta. Aineistolähtöisellä teemoitellulla sisällönanalyysillä on haettu ymmärrystä hotellityön arjesta.
Tutkielman tuloksina ovat joustavuuden eri muodot; epävarmuuden sietämistä ja tasapainon hakua on sekä vakituisilla että vuokratuilla työntekijöillä: Johtamisen arki ei aina istu ketjuhotellien konseptiin. Emäntien rooli työyhteisön rakentajana on haastava. Työntekijöillä on halu ja vapaus sitoutua senhetkiseen työyhteisöönsä. Henkilöstövoimavarojen johtamisen välineillä ei välttämättä ole eettistä pohjaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]