Mikä luomumatkailussa kiinnostaa? Asiakkaiden näkemyksiä luomumatkailun vetovoimatekijöistä
Matilainen, Anne (2010)
There are no files associated with this item.
Matilainen, Anne
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu työssä tutkitaan luomumatkailutilojen asiakkaita ja heidän kokemuksiaan luomumatkailusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia luomumatkailutilojen asiakkaat ovat taustaltaan ja toimivatko he ympäristövastuullisesti arkielämässään tai matkustaessaan. Lisäksi selvitän, mitkä ovat luomumatkailun vetovoimatekijät asiakasnäkökulmasta. Lopuksi pyrin tarkastelemaan sitä, kuinka hyvin luomumatkailutila on onnistunut toiminnassaan asiakkaiden näkökulmasta katsottuna.
Asiakkaita ja asiakkaiden kokemuksia luomumatkailusta selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen aineistona oli 31 vastausta kyselylomakkeeseen, jotka kerättiin tutkimuksessa mukana olleiden luomumatkailutilojen asiakkailta kesällä 2009. Kaikki mukana olleet luomumatkailutilat kuuluvat Suomen luomumatkailuyhdistykseen, joka on osa kansainvälistä ECEAT- verkostoa
(European Centre for Ecological and Agricultural Tourism). Kyselyaineiston pienuudesta johtuen tutkimukseni tulokset ovat suuntaa antavia.
Suurin osa luomumatkailutiloilla vierailevista asiakkaista oli miehiä. Ikäryhmittäin katsottuna suurin ryhmä olivat 21 -35- vuotiaat. Enemmistö asiakkaista oli kotoisin Etelä-Suomesta, Helsingin alueelta ja asui esikaupunkialueella tai lähiössä. Luomumatkailutilojen asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi korkealle koulutettuja. Lähes 75 prosenttia vastaajista oli suorittanut ylioppilastutkinnon ja korkeakoulututkinnon suorittaneita oli lähes 60 prosenttia kaikista vastaajista. Enemmistö vastaajista oli työssäkäyviä. Suosituin matkustusseura oli toinen aikuinen.
Luomumatkailutilojen asiakkaat toimivat etenkin arkielämässään ympäristövastuullisesti. He ovat valmiita tekemään niin arkielämässä kuin matkustaessaan niin sanottuja helppoja tekoja ympäristön hyväksi. Vaativammat ja enemmän erikoisjärjestelyjä vaativat teot, kuten yksityisautoilun vähentäminen ja yleisten kulkuneuvojen käyttäminen lentämisen sijaan, eivät ole niin suosittuja asiakkaiden keskuudessa. Luomumatkailun vetovoimatekijät myötäilevät suurilta osin tavallisen maaseutumatkailun vetovoimatekijöitä. Oma rauha, kohteen sijaitseminen maaseudulla, maaseudun hoidetut maisemat ovat suurimpia syitä tulla viettämään lomaa luomutilalle. Sen sijaan luomumatkailuun ja – tilallisuuteen perustuvat vetovoimatekijät eivät olleet niin suosittuja asiakkaiden mielestä.
Kokonaisuudessaan luomumatkailutilojen asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä matkakohteensa toimintaan. Eniten tyytyväisiä he olivat ystävälliseen palveluun, maukkaaseen ruokaan ja omaan rauhaan. Vähemmän tyytyväisiä he sen sijaan olivat mahdollisuuteen harrastaa monipuolisia aktiviteettejä ja saada ympäristökasvatusta matkakohteessa.
Asiakkaita ja asiakkaiden kokemuksia luomumatkailusta selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen aineistona oli 31 vastausta kyselylomakkeeseen, jotka kerättiin tutkimuksessa mukana olleiden luomumatkailutilojen asiakkailta kesällä 2009. Kaikki mukana olleet luomumatkailutilat kuuluvat Suomen luomumatkailuyhdistykseen, joka on osa kansainvälistä ECEAT- verkostoa
(European Centre for Ecological and Agricultural Tourism). Kyselyaineiston pienuudesta johtuen tutkimukseni tulokset ovat suuntaa antavia.
Suurin osa luomumatkailutiloilla vierailevista asiakkaista oli miehiä. Ikäryhmittäin katsottuna suurin ryhmä olivat 21 -35- vuotiaat. Enemmistö asiakkaista oli kotoisin Etelä-Suomesta, Helsingin alueelta ja asui esikaupunkialueella tai lähiössä. Luomumatkailutilojen asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi korkealle koulutettuja. Lähes 75 prosenttia vastaajista oli suorittanut ylioppilastutkinnon ja korkeakoulututkinnon suorittaneita oli lähes 60 prosenttia kaikista vastaajista. Enemmistö vastaajista oli työssäkäyviä. Suosituin matkustusseura oli toinen aikuinen.
Luomumatkailutilojen asiakkaat toimivat etenkin arkielämässään ympäristövastuullisesti. He ovat valmiita tekemään niin arkielämässä kuin matkustaessaan niin sanottuja helppoja tekoja ympäristön hyväksi. Vaativammat ja enemmän erikoisjärjestelyjä vaativat teot, kuten yksityisautoilun vähentäminen ja yleisten kulkuneuvojen käyttäminen lentämisen sijaan, eivät ole niin suosittuja asiakkaiden keskuudessa. Luomumatkailun vetovoimatekijät myötäilevät suurilta osin tavallisen maaseutumatkailun vetovoimatekijöitä. Oma rauha, kohteen sijaitseminen maaseudulla, maaseudun hoidetut maisemat ovat suurimpia syitä tulla viettämään lomaa luomutilalle. Sen sijaan luomumatkailuun ja – tilallisuuteen perustuvat vetovoimatekijät eivät olleet niin suosittuja asiakkaiden mielestä.
Kokonaisuudessaan luomumatkailutilojen asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä matkakohteensa toimintaan. Eniten tyytyväisiä he olivat ystävälliseen palveluun, maukkaaseen ruokaan ja omaan rauhaan. Vähemmän tyytyväisiä he sen sijaan olivat mahdollisuuteen harrastaa monipuolisia aktiviteettejä ja saada ympäristökasvatusta matkakohteessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]