"Sydän hehkuen, silmät loistaen" : narratiivinen tutkimus luovuudesta matkailuyrittäjyydessä
Hukkanen, Johanna (2010)
There are no files associated with this item.
Hukkanen, Johanna
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmassani tarkastelen luovuutta matkailuyrittäjyydessä. Luovuus on käsitteenä epämääräinen ja sen määrittely hankalaa. Tarkoituksena on siten identifioida, tulkita ja analysoida luovuuden ilmenemistä. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Lähestyn tutkittavaa aihetta neljän osa-alueen kautta: yksilö, prosessi, produkti ja ympäristö. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu matkailun pienyrittäjiltä kerätyistä työelämänkerroista, narratiivisen eli kerronnallisen menetelmän toimiessa punaisena lankana koko tutkielman ajan. Työelämänkerrat kerättiin soveltamalla narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun ominaispiirteitä. Aineiston analyysi on toteutettu narratiivien analyysilla yhdessä sisällönanalyysin kanssa.
Tutkimustuloksena luovuus nähtiin tärkeänä ja positiivisena pienyrittäjien kertomuksissa, luovuus myös koettiin tärkeänä oman yrityksen menestymisessä. Yksilön osalta luovuus ilmeni lähinnä ns. pehmeiden arvojen kautta. Luova prosessi ilmenee jatkuvana ajatustyöskentelynä, ja jopa koko elämää hallitsevana tekijänä yrittäjien elämässä. Kertomusten perusteella produktin eli tuotteen luovuus ilmenee tarinallisuuden ja erityisesti menneisyyden sekä kulttuurihistorian kautta. Myös matkailuyrityksen palveluympäristön luovuus rakentuu tarinallisuuden ympärille, ideoita ammennetaan niin menneisyydestä kuin kulttuurihistoriastakin. Ulkopuolisen ympäristön rooli luovuuden ilmenemiseen on huomattava, ympäristö voi tukahduttaa, mutta myös edistää luovuutta ja luovia ideoita.
Luovuus matkailun pienyrittäjyydessä ei ole sidottuna ideoiden ja keksintöjen suuruuteen, matkailuyrittäjyydessä luovuus on usein pienimuotoista, yksityiskohtaista ja verrattain vaatimatonta. Nämä piirteet eivät kuitenkaan ole esteenä sille, etteivätkö ideat ja keksinnöt ole täynnä merkityksiä ja luovuudellisia elementtejä. Luovuutta tarkasteltaessa ilmeni myös yhteistyön tärkeys ja puute. Ideoita kannattaa jakaa, sillä tällainen toimintatapa luo lisää ideoita, kanavia ja näkökulmia tutkia ja hyödyntää luovuutta monipuolisemmin. Luovia ideoita ja luovuutta kuitenkin tarvitaan lisää, sillä matkailuala kasvaa ja kehittyy koko ajan. Luovuus voi olla siten eräs kilpailutekijä ja juuri se lisäelementti, jota matkailuyritys tarvitsee tulevaisuudessa. Luovuuteen ja sen ilmenemiseen on siten entistä kiinnitettävä enemmän huomiota matkailun kehittämisen kannalta.
Tutkimustuloksena luovuus nähtiin tärkeänä ja positiivisena pienyrittäjien kertomuksissa, luovuus myös koettiin tärkeänä oman yrityksen menestymisessä. Yksilön osalta luovuus ilmeni lähinnä ns. pehmeiden arvojen kautta. Luova prosessi ilmenee jatkuvana ajatustyöskentelynä, ja jopa koko elämää hallitsevana tekijänä yrittäjien elämässä. Kertomusten perusteella produktin eli tuotteen luovuus ilmenee tarinallisuuden ja erityisesti menneisyyden sekä kulttuurihistorian kautta. Myös matkailuyrityksen palveluympäristön luovuus rakentuu tarinallisuuden ympärille, ideoita ammennetaan niin menneisyydestä kuin kulttuurihistoriastakin. Ulkopuolisen ympäristön rooli luovuuden ilmenemiseen on huomattava, ympäristö voi tukahduttaa, mutta myös edistää luovuutta ja luovia ideoita.
Luovuus matkailun pienyrittäjyydessä ei ole sidottuna ideoiden ja keksintöjen suuruuteen, matkailuyrittäjyydessä luovuus on usein pienimuotoista, yksityiskohtaista ja verrattain vaatimatonta. Nämä piirteet eivät kuitenkaan ole esteenä sille, etteivätkö ideat ja keksinnöt ole täynnä merkityksiä ja luovuudellisia elementtejä. Luovuutta tarkasteltaessa ilmeni myös yhteistyön tärkeys ja puute. Ideoita kannattaa jakaa, sillä tällainen toimintatapa luo lisää ideoita, kanavia ja näkökulmia tutkia ja hyödyntää luovuutta monipuolisemmin. Luovia ideoita ja luovuutta kuitenkin tarvitaan lisää, sillä matkailuala kasvaa ja kehittyy koko ajan. Luovuus voi olla siten eräs kilpailutekijä ja juuri se lisäelementti, jota matkailuyritys tarvitsee tulevaisuudessa. Luovuuteen ja sen ilmenemiseen on siten entistä kiinnitettävä enemmän huomiota matkailun kehittämisen kannalta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]