Erään organisaation henkilöstön nakemys yritystä kuvaavista arvoista yksikön, työsuhteen ja työssäoloajan mukaan tarkasteltuna
Pallari, Tarmo (2009)
There are no files associated with this item.
Pallari, Tarmo
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Arvot ovat kaikkialla. Arvot vaikuttavat meihin niin yksilöinä kuin eri yhteisöjen tai organisaatioiden työntekijöinä. Arvot ovat ohjanneet myös tätä tutkimusta. Arvot ovat nousseet yhä tärkeämmiksi yritysmaailmassa. Kehitystä on edesauttanut se, että yrityksen eri sidosryhmät asettavat tänä päivänä yritysten toiminnalle yhä korkeampia eettisiä vaatimuksia. Tämä puolestaan näkyy yritysten toiminnassa siten, että arvojen ja etiikan merkitys toimintaa ohjaavina tekijöinä on korostunut.
Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on henkilöstön näkemys yritystä kuvaavista arvoista. Tutkimus on yhden yrityksen tapaustutkimus, jossa tiedon keräämismenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustuttiin ensiksi siihen, mitä arvot ovat ja miten niitä voidaan luokitella. Teoriaosassa luotiin myös lyhyt katsaus Rokeachin ja Schwartzin arvoteorioihin niiden universaalin luonteen vuoksi. Teoriaosuuden toinen osa etsii vastausta siihen, miksi yritykset määrittävät virallisia arvojaan. Lisäksi tuodaan esille keinoja, miten yritys voi luoda oman arvoprosessinsa. Arvoihin perustuva johtaminen tuodaan esille eräänä johtamisen keinona luoda eettisesti sekä taloudellisesti menestyksekäs organisaatio.
Tutkimuksen empiirisen osan tulosten mukaan henkilöstön näkemys yritystä kuvaavista arvoista on hyvin samankaltainen. Näkemys oli samankaltainen huolimatta yksiköstä, työsuhteen laadusta tai työsuhteen kestosta. Kokonaisuutena yritys on onnistunut toiminnassaan erittäin hyvin ja työntekijät arvostavat yritystä jossa työskentelevät.
Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on henkilöstön näkemys yritystä kuvaavista arvoista. Tutkimus on yhden yrityksen tapaustutkimus, jossa tiedon keräämismenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustuttiin ensiksi siihen, mitä arvot ovat ja miten niitä voidaan luokitella. Teoriaosassa luotiin myös lyhyt katsaus Rokeachin ja Schwartzin arvoteorioihin niiden universaalin luonteen vuoksi. Teoriaosuuden toinen osa etsii vastausta siihen, miksi yritykset määrittävät virallisia arvojaan. Lisäksi tuodaan esille keinoja, miten yritys voi luoda oman arvoprosessinsa. Arvoihin perustuva johtaminen tuodaan esille eräänä johtamisen keinona luoda eettisesti sekä taloudellisesti menestyksekäs organisaatio.
Tutkimuksen empiirisen osan tulosten mukaan henkilöstön näkemys yritystä kuvaavista arvoista on hyvin samankaltainen. Näkemys oli samankaltainen huolimatta yksiköstä, työsuhteen laadusta tai työsuhteen kestosta. Kokonaisuutena yritys on onnistunut toiminnassaan erittäin hyvin ja työntekijät arvostavat yritystä jossa työskentelevät.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]