Matkailuyrittäjien ja yritysjohtajien arvorakenteet: Oulun seudun matkailuyrittäjien ja yritysjohtajien henkilökohtaiset tavoitteet, tavoitteet työnantajana ja yrityksen tavoitteet
Tauriainen, Tiia (2010)
There are no files associated with this item.
Tauriainen, Tiia
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee Oulun alueen matkailuyrittäjien ja –yritysjohdon arvorakennetta. Tavoitteena on tutkia yrittäjien tärkeinä pitämiä henkilökohtaisia tavoitteita, tavoitteita työnantajana sekä yritystavoitteita. Myös ilmastonmuutoksen mahdolliset vaikutukset tavoitteisiin ovat tarkastelun alla.
Tutkimuksessa hyödynnetään STRATOS tutkimusohjelman arvojen tutkimuksessa käytettyä kysymyspatteristoa (1990), joka perustuu Hofsteden (2001) näkemyksiin. Teoreettisessa osiossa käsitellään arvoja, jotka ovat yrittäjän toiminnan, tavoitteiden ja päätösten pohjalla, yrittäjyyttä ja strategiaa, johon tavoitteiden asettaminen kuuluu sekä ilmastonmuutoksen vaikutusta matkailuun.
Empiirinen osuus pyrkii vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin eli selvittämään Oulun alueen matkailuyrittäjien arvorakennetta, mitä he pitävät oikeina ja tavoittelemisen arvoisina asioina. Työkaluna käytetään SPSS-ohjelmistoa sekä tärkeys-merkityksellisyys analyysiä.
Kerätyn aineiston pohjalta selvisi, että Oulun seudun matkailuyrittäjät kuuluvat arvoiltaan niin sanottuihin elämäntapayrittäjiin eli heitä motivoivat yritystoiminnassa ensisijaisesti muut kuin taloudelliset tekijät esimerkiksi itsensä toteuttaminen. Vertailtaessa Oulun seudun yrittäjien tärkeinä pitämiä tavoitteita STRATOS-ryhmän tutkimien yrittäjien tavoitteisiin havaitsin, että tavoiterakenteet ovat hyvin samankaltaisia. Tärkeys-merkityksellisyys analyysi taas antaa yrittäjille käytännön näkemyksiä siitä, miten eri tavoitteiden saavuttamisessa tulisi toimia.
Tutkimuksessa hyödynnetään STRATOS tutkimusohjelman arvojen tutkimuksessa käytettyä kysymyspatteristoa (1990), joka perustuu Hofsteden (2001) näkemyksiin. Teoreettisessa osiossa käsitellään arvoja, jotka ovat yrittäjän toiminnan, tavoitteiden ja päätösten pohjalla, yrittäjyyttä ja strategiaa, johon tavoitteiden asettaminen kuuluu sekä ilmastonmuutoksen vaikutusta matkailuun.
Empiirinen osuus pyrkii vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin eli selvittämään Oulun alueen matkailuyrittäjien arvorakennetta, mitä he pitävät oikeina ja tavoittelemisen arvoisina asioina. Työkaluna käytetään SPSS-ohjelmistoa sekä tärkeys-merkityksellisyys analyysiä.
Kerätyn aineiston pohjalta selvisi, että Oulun seudun matkailuyrittäjät kuuluvat arvoiltaan niin sanottuihin elämäntapayrittäjiin eli heitä motivoivat yritystoiminnassa ensisijaisesti muut kuin taloudelliset tekijät esimerkiksi itsensä toteuttaminen. Vertailtaessa Oulun seudun yrittäjien tärkeinä pitämiä tavoitteita STRATOS-ryhmän tutkimien yrittäjien tavoitteisiin havaitsin, että tavoiterakenteet ovat hyvin samankaltaisia. Tärkeys-merkityksellisyys analyysi taas antaa yrittäjille käytännön näkemyksiä siitä, miten eri tavoitteiden saavuttamisessa tulisi toimia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]