Musiikkitapahtumien elämyksellinen markkinointi : sisällönanalyysi Provinssirockin internet-sivuista
Eerola, Liisa (2011)
There are no files associated with this item.
Eerola, Liisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Musiikkitapahtumat ovat keskeinen osa suomalaista kulttuuria ja matkailua. Musiikkitapahtumissa, kuten muissakin matkailutuotteissa matkailijan omalla osallistumisella on suuri vaikutus sen onnistumiseen. Onnistuessaan matkailukokemuksesta voi tulla matkailuelämys, johon myös matkailupalveluiden tarjoajat markkinoinnillaan pyrkivät. Nyky-yhteiskunnassa erottautuvien ja menestyksekkäiden markkinointikeinojen kehittäminen on yhä haasteellisempaa. Yksi keino erottautumiseen on elämyksellinen markkinointi, jossa huomio keskittyy kokonaisvaltaisesti kuluttajan elämykseen. Elämyksellisyys puolestaan voimistuu sitä mukaa, mitä useampi aisti elämyksessä on yhtäaikaisesti läsnä. Kuluttajan omalla osallistumisella ja kokemisella on suuri merkitys elämyksellisessä markkinoinnissa.
Tutkimukseni päätehtävä on selvittää, miten musiikkitapahtumien markkinoinnissa hyödynnetään moniaistisuutta ja vedotaan tunteisiin. Sitä varten tutkin, millaisia elementtejä musiikkitapahtumien markkinoinnissa käytetään ja mitä aisteja markkinoinnissa stimuloidaan ja miten. Näitä tutkimalla avulla pyrin selvittämään, missä määrin Provinssirockin markkinointi on elämyksellistä markkinointia. Lisäksi mietin millaisia muutoksia markkinointiin voisi tehdä, jotta elämyksellisyys korostuisi entisestään. Tutkimukseni aineisto on vuoden 2011 Provinssirockin internet -sivut. Analysoin internet-sivuja sisällönanalyysillä. Analysoinnin kohteena ovat internet-sivujen kuvat, tekstit ja videot. Erittelen sivujen sisältöä aistien ja tunteiden kautta, jonka jälkeen analysoin niitä elämyksellisyyden näkökulmasta.
Tutkimuksellani haluan kehittää elämyksellisestä markkinoinnista sovelluskeinoja matkailumarkkinointiin. Samalla tuon oman näkökulmani matkailututkimuksen piirissä vallitsevaan keskusteluun elämysten merkityksestä matkailussa. Tutkimus on osana Lapin taidetoimikunnan ja Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti MTI:n toteuttamaa Lapland Voicescapes pilottihanketta.
Tutkimus osoitti, että Provinssirockin internet-sivuilla elämyksellisyyttä on rakennettu monella eri tavalla kuvien, videon ja tekstin avulla. Aisteihin ja tunteisiin vedotaan monipuolisesti, mutta usean aistin yhtäaikainen stimulointi on vähäistä. Yleisesti ottaen tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että elämyksellinen markkinointi sopii erittäin hyvin matkailutuotteiden, ja erityisesti musiikkitapahtumien markkinointiin.
Tutkimukseni päätehtävä on selvittää, miten musiikkitapahtumien markkinoinnissa hyödynnetään moniaistisuutta ja vedotaan tunteisiin. Sitä varten tutkin, millaisia elementtejä musiikkitapahtumien markkinoinnissa käytetään ja mitä aisteja markkinoinnissa stimuloidaan ja miten. Näitä tutkimalla avulla pyrin selvittämään, missä määrin Provinssirockin markkinointi on elämyksellistä markkinointia. Lisäksi mietin millaisia muutoksia markkinointiin voisi tehdä, jotta elämyksellisyys korostuisi entisestään. Tutkimukseni aineisto on vuoden 2011 Provinssirockin internet -sivut. Analysoin internet-sivuja sisällönanalyysillä. Analysoinnin kohteena ovat internet-sivujen kuvat, tekstit ja videot. Erittelen sivujen sisältöä aistien ja tunteiden kautta, jonka jälkeen analysoin niitä elämyksellisyyden näkökulmasta.
Tutkimuksellani haluan kehittää elämyksellisestä markkinoinnista sovelluskeinoja matkailumarkkinointiin. Samalla tuon oman näkökulmani matkailututkimuksen piirissä vallitsevaan keskusteluun elämysten merkityksestä matkailussa. Tutkimus on osana Lapin taidetoimikunnan ja Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti MTI:n toteuttamaa Lapland Voicescapes pilottihanketta.
Tutkimus osoitti, että Provinssirockin internet-sivuilla elämyksellisyyttä on rakennettu monella eri tavalla kuvien, videon ja tekstin avulla. Aisteihin ja tunteisiin vedotaan monipuolisesti, mutta usean aistin yhtäaikainen stimulointi on vähäistä. Yleisesti ottaen tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että elämyksellinen markkinointi sopii erittäin hyvin matkailutuotteiden, ja erityisesti musiikkitapahtumien markkinointiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]