Tietoa matkailijalta toiselle : matkailijat sosiaalisen median käyttäjinä
Juntunen, Auli (2011)
There are no files associated with this item.
Juntunen, Auli
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus tarkasteli virtuaalisten matkailuyhteisöjen jäseniä ja heidän tarpeitaan. Tavoitteena oli tutkia millaisia tarpeita ihmisillä on, kun he liittyvät virtuaaliseen matkailuyhteisöön, sekä selittää, mitä he hakevat yhteisöstä. Lisäksi tavoitteena oli analysoida, saavatko virtuaalisten matkailuyhteisöjen jäsenet tarpeilleen tyydytystä. Ihmisten tarpeiden ja motiivien ymmärtämiseksi työssä sovellettiin käyttötarkoitusteoriaa.
Otteeltaan tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukkona olivat virtuaalisten matkailuyhteisöjen jäsenet. Empiirinen aineisto kerättiin internet-kyselynä kolmestatoista virtuaalisesta matkailuyhteisöstä. Tutkimuksessa löydettiin viisi tarvetta virtuaaliseen matkailuyhteisöön liittymiselle. Nämä ovat sosiaalinen jakaminen, ajanviete, yhteenkuuluvuus, tiedon etsintä sekä sosiaalinen vastaanottaminen. Selvästi suurimmaksi tarpeeksi tässä tutkimuksessa osoittautui tiedon etsintä.
Matkailuyhteisöjen jäsenet ovat melko tyytyväisiä käyttämäänsä yhteisöön. Parhaiten yhteisöt täyttävät jäsentensä tarpeet tiedon etsinnässä, sosiaalinen vastaanottaminen jakaa puolestaan vastaajat kahtia toisen puolen ollessa tyytyväisiä ja toisen tyytymättömiä. Tämän tutkimuksen mukaan ihmiset hakevat virtuaalisista matkailuyhteisöistä ennen kaikkea tietoa. Tietoa haetaan erityisesti matkakohteista, maista, majoitusarvosteluista sekä yleisesti liittyen omiin matkoihin. Osa vastaajista hakee matkailuyhteisöistä uusia tuttavuuksia ja muita samanhenkisiä ihmisiä. Näiden lisäksi matkailuyhteisöistä haetaan mahdollisuuksia haaveiluun ja ajanviettoon.
Yhteisöjen käyttäjät arvostavat tavallisten ihmisten rehellisiä mielipiteitä ja kokemuksia. Vinkkien ja kokemusten antaminen muille sekä niiden saaminen muilta on yksi matkailuyhteisön peruspilareista. Virtuaalisten matkailuyhteisöjen ylläpitäjien on tärkeää luoda matkailuyhteisöistä tiedon etsintää ja löytämistä tukevia. Yhteisön ilmapiirin tulee olla avoin ja kannustaa käyttäjiä ilmaisemaan itseään ja kertomaan kokemuksistaan muille. Yhteisön on lisäksi tarjottava ajanviettomahdollisuuksia, koska käyttäjät voivat toisinaan haluta vain kuluttaa
aikaa yhteisössä haaveillen seuraavasta matkastaan.
Otteeltaan tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukkona olivat virtuaalisten matkailuyhteisöjen jäsenet. Empiirinen aineisto kerättiin internet-kyselynä kolmestatoista virtuaalisesta matkailuyhteisöstä. Tutkimuksessa löydettiin viisi tarvetta virtuaaliseen matkailuyhteisöön liittymiselle. Nämä ovat sosiaalinen jakaminen, ajanviete, yhteenkuuluvuus, tiedon etsintä sekä sosiaalinen vastaanottaminen. Selvästi suurimmaksi tarpeeksi tässä tutkimuksessa osoittautui tiedon etsintä.
Matkailuyhteisöjen jäsenet ovat melko tyytyväisiä käyttämäänsä yhteisöön. Parhaiten yhteisöt täyttävät jäsentensä tarpeet tiedon etsinnässä, sosiaalinen vastaanottaminen jakaa puolestaan vastaajat kahtia toisen puolen ollessa tyytyväisiä ja toisen tyytymättömiä. Tämän tutkimuksen mukaan ihmiset hakevat virtuaalisista matkailuyhteisöistä ennen kaikkea tietoa. Tietoa haetaan erityisesti matkakohteista, maista, majoitusarvosteluista sekä yleisesti liittyen omiin matkoihin. Osa vastaajista hakee matkailuyhteisöistä uusia tuttavuuksia ja muita samanhenkisiä ihmisiä. Näiden lisäksi matkailuyhteisöistä haetaan mahdollisuuksia haaveiluun ja ajanviettoon.
Yhteisöjen käyttäjät arvostavat tavallisten ihmisten rehellisiä mielipiteitä ja kokemuksia. Vinkkien ja kokemusten antaminen muille sekä niiden saaminen muilta on yksi matkailuyhteisön peruspilareista. Virtuaalisten matkailuyhteisöjen ylläpitäjien on tärkeää luoda matkailuyhteisöistä tiedon etsintää ja löytämistä tukevia. Yhteisön ilmapiirin tulee olla avoin ja kannustaa käyttäjiä ilmaisemaan itseään ja kertomaan kokemuksistaan muille. Yhteisön on lisäksi tarjottava ajanviettomahdollisuuksia, koska käyttäjät voivat toisinaan haluta vain kuluttaa
aikaa yhteisössä haaveillen seuraavasta matkastaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]