Työhyvinvointimatkailua Sallan malliin: tapaustutkimus Hyvinvointivalmennushankkeen tuotekehitysprosessista
Aatsinki, Sonja (2011)
There are no files associated with this item.
Aatsinki, Sonja
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Työelämän muutokset ja talouden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen työssään. Hyvinvointi työelämässä on menneinä vuosikymmeninä tarkoittanut lähinnä fyysisen kunnon parantamista. Työssä tapahtuneiden muutosten myötä työyhteisö ymmärretään psyko-sosiaalisena kokonaisuutena. Työhyvinvoinnin edistäminen työpaikoilla edellyttää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen näkökulman huomioon ottamista. Siihen on selkeästi tarvetta, kun työelämäkeskusteluiden aiheita ovat työurien pidentäminen, työelämän joustot ja eläkeiän nostaminen.
Matkailu on merkittävä toimiala kansallisesti ja globaalisti. Eri syistä johtuvista notkahduksista huolimatta se jatkaa kasvuaan. Työhyvinvoinnin ja matkailun yhdistäminen on suhteellisen uusi toimintamuoto Suomen matkailun kentässä, mutta jo nyt on olemassa tarve uudenlaiselle työhyvinvointimatkailun tuotekonseptille.
Tämän tapaustutkimuksen tehtävänä on kuvata työhyvinvointimatkailutuotteen tuotekehitysprosessia Sallassa toteutetussa Hyvinvointivalmennushankkeessa. Aineistoina olivat hankkeen aikana tehdyt havainnot, dokumentit sekä muistiinpanot, joita on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuva siitä, millaisen prosessin kautta ideasta kehittyy työhyvinvointimatkailutuote, millainen on sen sisältö ja miten siinä hyödynnetään Sallassa koulutettavien, todennäköisesti maan ensimmäisten, hyvinvointivalmentajien osaamista tuotteen toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi tämän päivän työelämän tarpeista lähtevä työhyvinvointimatkailun määritelmä.
Sallalainen kokonaisvaltainen työhyvinvointimatkailutuote hyödyntää erämaista luontoa hyvinvoinnin lähteenä sekä paikallisten hyvinvointivalmentajien osaamista antamalla työyhteisölle työkaluja ehkäistä itse ongelmia ennalta ja parantaa siten omaa hyvinvointiaan. Tuote tarjoaa mahdollisuuden yksilön, mutta ennen kaikkea työyhteisön kehittämiseen ja siten parhaimmassa tapauksessa muutokseen. Paikallisuus tuo esiin tuotteen vahvan sosiaalisen luonteen. Työhyvinvointimatkailutuote on toteutettavissa samansuuntaisena kokonaisuutena myös muissa matkailukohteissa.
Matkailu on merkittävä toimiala kansallisesti ja globaalisti. Eri syistä johtuvista notkahduksista huolimatta se jatkaa kasvuaan. Työhyvinvoinnin ja matkailun yhdistäminen on suhteellisen uusi toimintamuoto Suomen matkailun kentässä, mutta jo nyt on olemassa tarve uudenlaiselle työhyvinvointimatkailun tuotekonseptille.
Tämän tapaustutkimuksen tehtävänä on kuvata työhyvinvointimatkailutuotteen tuotekehitysprosessia Sallassa toteutetussa Hyvinvointivalmennushankkeessa. Aineistoina olivat hankkeen aikana tehdyt havainnot, dokumentit sekä muistiinpanot, joita on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuva siitä, millaisen prosessin kautta ideasta kehittyy työhyvinvointimatkailutuote, millainen on sen sisältö ja miten siinä hyödynnetään Sallassa koulutettavien, todennäköisesti maan ensimmäisten, hyvinvointivalmentajien osaamista tuotteen toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi tämän päivän työelämän tarpeista lähtevä työhyvinvointimatkailun määritelmä.
Sallalainen kokonaisvaltainen työhyvinvointimatkailutuote hyödyntää erämaista luontoa hyvinvoinnin lähteenä sekä paikallisten hyvinvointivalmentajien osaamista antamalla työyhteisölle työkaluja ehkäistä itse ongelmia ennalta ja parantaa siten omaa hyvinvointiaan. Tuote tarjoaa mahdollisuuden yksilön, mutta ennen kaikkea työyhteisön kehittämiseen ja siten parhaimmassa tapauksessa muutokseen. Paikallisuus tuo esiin tuotteen vahvan sosiaalisen luonteen. Työhyvinvointimatkailutuote on toteutettavissa samansuuntaisena kokonaisuutena myös muissa matkailukohteissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]