Pedon kohtaaminen piilokojulla : matkailijoiden kokemuksia
Leskinen, Kaisu (2011)
There are no files associated with this item.
Leskinen, Kaisu
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielman tavoitteena on lisätä erityisesti piilokojuyrittäjien tietoa asiakkaista suurpetomatkailun kehittämiseksi. Tutkielmassa kuvaillaan kahdella eri piilokojulla vierailleiden matkailijoiden kokemia elämyksiä. Elämyksiä tarkastellaan odotusten, mielikuvien, motiivien ja itse kokemuksen kautta. Tutkielman avulla pyrin tuottamaan tietoa vähän tutkituista piilokojujen asiakkaista. Haastatteluaineistoni olen analysoinut laadullisen, deduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Kokemusten tarkastelussa tutkimusta on ohjannut fenomenologinen näkökulma.
Aineistona tutkimuksessa ovat kahden eri eläinten katselu- ja kuvaustuotteita tarjoavan yrityksen asiakkaiden haastattelut. Yritykset sijaitsivat Kuusamossa ja Suomussalmella. Haastateltujen matkailijoiden tärkein odotus kokemuksen kannalta oli karhun tai karhujen näkeminen. Odotusten todettiin pääasiassa täyttyneen hyvin. Tärkein motiivi piilokojulle hakeutumisessa oli halu nähdä vapaita karhuja luonnossa turvallisesti. Suuria motiiveja olivat myös karhujen kuvaaminen sekä karhuista ja niiden käyttäytymisestä oppiminen. Eläintenkatselutoiminta oli entuudestaan tuttua vain muutamalle haastatellulle, suurimmalla osalla oli aiheesta epävarma mielikuva. Haastatellut olivat muodostaneet mielikuvansa lähinnä Internetin, tai tuttavien kuvailujen perusteella. Eniten kehitettävää toiminnassa nähtiin olevan markkinoinnin suhteen.
Koetuista elämyksistä hahmottui kahdeksan eri teeman muodostama kokonaisuus. Viihdykkeen teemassa painottuivat matkailutuotteen toteuttamispaikan viihtyvyys, tarkkailun kohteena olevien eläinten viihdyttävyys, sekä riemukkaat tunteet. Kehittymisen teemaan taas sisältyivät piilokojulla lisääntynyt tieto karhuista ja niiden käyttäytymisestä, pelontunteen väheneminen, sekä tarkkailun myötä lisääntynyt kiinnostus ja kunnioitus karhuja kohtaan. Erityisyyden teeman muodostivat jännitys, epävarmuus karhujen näkemisestä, monipuolisuus, hiljentyminen ja kokemukseen uppoutuminen sekä karhun näkeminen. Aitouden teemaan liittyivät luonnollisuus ja eläinten lajityypillinen käyttäytyminen. Mieleenpainuvuuden teema tarkoitti halua jakaa kokemus myös muiden kanssa, valokuvien merkitystä kokemuksen osana ja halua kokea elämys uudelleen. Erämaisuuden ja ympäristön teeman muodostivat toiminnan kohtuullinen kehittäminen ja ympäristöön sopivat fasiliteetit. Ryhmäkokemuksen teemassa taas painottui puhe ryhmähengestä sekä yhteisen kokemuksen jakaminen ja toisaalta ryhmän kokeminen häiritsevänä tai neutraalina tekijänä. Yrittäjien merkitys kokemukseen sisälsi asiantuntemuksen, turvallisuudentunteen sekä järjestelyiden sujuvuuden.
Aineistona tutkimuksessa ovat kahden eri eläinten katselu- ja kuvaustuotteita tarjoavan yrityksen asiakkaiden haastattelut. Yritykset sijaitsivat Kuusamossa ja Suomussalmella. Haastateltujen matkailijoiden tärkein odotus kokemuksen kannalta oli karhun tai karhujen näkeminen. Odotusten todettiin pääasiassa täyttyneen hyvin. Tärkein motiivi piilokojulle hakeutumisessa oli halu nähdä vapaita karhuja luonnossa turvallisesti. Suuria motiiveja olivat myös karhujen kuvaaminen sekä karhuista ja niiden käyttäytymisestä oppiminen. Eläintenkatselutoiminta oli entuudestaan tuttua vain muutamalle haastatellulle, suurimmalla osalla oli aiheesta epävarma mielikuva. Haastatellut olivat muodostaneet mielikuvansa lähinnä Internetin, tai tuttavien kuvailujen perusteella. Eniten kehitettävää toiminnassa nähtiin olevan markkinoinnin suhteen.
Koetuista elämyksistä hahmottui kahdeksan eri teeman muodostama kokonaisuus. Viihdykkeen teemassa painottuivat matkailutuotteen toteuttamispaikan viihtyvyys, tarkkailun kohteena olevien eläinten viihdyttävyys, sekä riemukkaat tunteet. Kehittymisen teemaan taas sisältyivät piilokojulla lisääntynyt tieto karhuista ja niiden käyttäytymisestä, pelontunteen väheneminen, sekä tarkkailun myötä lisääntynyt kiinnostus ja kunnioitus karhuja kohtaan. Erityisyyden teeman muodostivat jännitys, epävarmuus karhujen näkemisestä, monipuolisuus, hiljentyminen ja kokemukseen uppoutuminen sekä karhun näkeminen. Aitouden teemaan liittyivät luonnollisuus ja eläinten lajityypillinen käyttäytyminen. Mieleenpainuvuuden teema tarkoitti halua jakaa kokemus myös muiden kanssa, valokuvien merkitystä kokemuksen osana ja halua kokea elämys uudelleen. Erämaisuuden ja ympäristön teeman muodostivat toiminnan kohtuullinen kehittäminen ja ympäristöön sopivat fasiliteetit. Ryhmäkokemuksen teemassa taas painottui puhe ryhmähengestä sekä yhteisen kokemuksen jakaminen ja toisaalta ryhmän kokeminen häiritsevänä tai neutraalina tekijänä. Yrittäjien merkitys kokemukseen sisälsi asiantuntemuksen, turvallisuudentunteen sekä järjestelyiden sujuvuuden.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]