TornioHaparanda – Kahden maan matkakohde
Iisakka, Jenni (2012)
Iisakka, Jenni
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011021
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millainen on Suomessa ainutlaatuisen kahden maan rajalla sijaitsevan TornioHaparandan kohdekuva. Tutkimuksen päämääränä on saada lisää tietoa matkailijoista, heidän motiiveistaan, tyytyväisyydestään, rahankäytöstään ja siitä, kuinka kaukaa suomalaiset ja ruotsalaiset matkailijat tulevat TornioHaparandaan. Lisäksi selvitetään, voidaanko matkailijoita segmentoida.
Tutkimus on toimeksianto TornioHaparandan matkailutoimistolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kesällä 2011 viidessätoista TornioHaparandan majoitusliikkeessä, neljässä kahvilassa, matkailutoimistolla ja kauppakeskuksessa sekä webropolkyselynä matkailutoimiston kotisivuilla. Aineisto käsittää 348 täytettyä lomaketta.
TornioHaparanda koetaan selvästi ostosmatkailukohteeksi ja pysähtymispaikaksi kiertomatkalla tai matkan varrella. Motiivit liittyvät enemmän hyödyn kuin elämysten tavoitteluun: ostokset motivoivat eniten, mutta myös luonto, loma ja raja. Toisaalta voidaan todeta, että ostoksia tekevä matkailija tavoittelee hyödyn lisäksi elämyksiä, mihin oman leimansa luultavasti antaa mahdollisuus tehdä ostoksia kahdessa maassa. Matkailijat ovat pääosin tyytyväisiä kohteen tarjontaan mutta tietävät melko vähän luonnon, kulttuurin ja historian vetovoimatekijöistä.Tunnetuin luonnonvetovoimatekijä on Kukkolankoski, mutta sielläkin oli käynyt vain puolet vastaajista.
Matkailijoista saatiin ryhmittelyanalyysillä muodostettua alustavia segmenttejä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta voitaisiin kehittää segmenttikohtaisia asemointistrategioita. Matkailijoiden mielessä vallitseva TornioHaparandan kohdekuva on tällä hetkellä positiivinen, mutta sitä kannattaa yrittää muuttaa monipuolisemmaksi kehittämällä vetovoimatekijöitä ja uusia palveluita, ja parantamalla markkinointiviestintää.
Tutkimus on toimeksianto TornioHaparandan matkailutoimistolta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kesällä 2011 viidessätoista TornioHaparandan majoitusliikkeessä, neljässä kahvilassa, matkailutoimistolla ja kauppakeskuksessa sekä webropolkyselynä matkailutoimiston kotisivuilla. Aineisto käsittää 348 täytettyä lomaketta.
TornioHaparanda koetaan selvästi ostosmatkailukohteeksi ja pysähtymispaikaksi kiertomatkalla tai matkan varrella. Motiivit liittyvät enemmän hyödyn kuin elämysten tavoitteluun: ostokset motivoivat eniten, mutta myös luonto, loma ja raja. Toisaalta voidaan todeta, että ostoksia tekevä matkailija tavoittelee hyödyn lisäksi elämyksiä, mihin oman leimansa luultavasti antaa mahdollisuus tehdä ostoksia kahdessa maassa. Matkailijat ovat pääosin tyytyväisiä kohteen tarjontaan mutta tietävät melko vähän luonnon, kulttuurin ja historian vetovoimatekijöistä.Tunnetuin luonnonvetovoimatekijä on Kukkolankoski, mutta sielläkin oli käynyt vain puolet vastaajista.
Matkailijoista saatiin ryhmittelyanalyysillä muodostettua alustavia segmenttejä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta voitaisiin kehittää segmenttikohtaisia asemointistrategioita. Matkailijoiden mielessä vallitseva TornioHaparandan kohdekuva on tällä hetkellä positiivinen, mutta sitä kannattaa yrittää muuttaa monipuolisemmaksi kehittämällä vetovoimatekijöitä ja uusia palveluita, ja parantamalla markkinointiviestintää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]