Internetin tiedonhakukanavien merkitys vapaa-ajan matkailijan hotellimajoituksien ostopäätöksessä: kyselytutkimus kahdessa lappilaisessa hotellissa
Harju, Pauli; Erkinmikko, Päivi (2012)
There are no files associated with this item.
Harju, Pauli
Erkinmikko, Päivi
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella internetin tiedonhakukanavien merkitystä vapaa-ajan matkailijan hotellimajoituksen ostopäätöksessä. Tiedonhakukanavien merkitystä ja käyttöä hotellivalinnassa tarkastellaan teoreettisen viitekehyksen sekä empiirisen aineiston kautta. Tutkimusote on kvantitatiivinen, ja empiirinen aineisto on kerätty survey -kyselyllä. Aineiston analyysissä käytetään pääasiassa ristiintaulukointeja ja yhteenvetotaulukoita ja -kuvioita. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Sokos Hotel Vaakunassa ja Sokos Hotel Levillä maalis-huhtikuussa 2011 majoittuneet suomalaiset vapaa-ajan matkailijat.
Matkailun kysyntää voidaan hahmottaa muun muassa ostokäyttäytymistä kuvaavien mallien ja teorioiden avulla, jotka antavat tietoa etenkin ostokäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä ja niiden välisistä suhteista. Tutkittaessa matkailijan ostopäätösprosessia on perusteltua käydä läpi perinteistä ostopäätösprosessia kuvaavia teorioita, sillä myös matkailijan ostopäätösprosessia kuvaavat mallit pohjautuvat näihin teorioihin ja malleihin. Matkailupalvelun, kuten hotellimajoituksen, osalta ostopäätösprosessissa korostuu tiedonhaun merkitys, sillä matkailupalvelun ostaminen koetaan riskialttiiksi sen aineettomuuden ja kokeilumahdollisuuden puuttumisen johdosta. Kuluttajat pyrkivät pienentämään kokemaansa riskiä monipuolisen tiedonhaun avulla ja näin varmistamaan ostopäätöksensä onnistumisen.
Internetistä on tullut yksi matkailijoiden tärkeimmistä tiedonlähteistä. Internetiä käytetään yleisesti apuna hotellin valinnassa, ja näin ollen se on merkittävässä osassa ostopäätöksen tekemisessä. Tutkimustulostemme perusteella internet nousee tärkeimmäksi tiedonlähteeksi hotellin valinnassa myös muihin tiedonlähteisiin verrattaessa. Toiseksi tärkeimpänä tiedonlähteenä hotellin valinnassa pidetään omia kokemuksia. Tärkeimpiä syitä matkaan liittyvään tiedonhakuun internetissä ovat tiedon helppo saatavuus, tiedonhaun nopeus sekä hintavertailun helpottuminen.
Internet tiedonhakukanavana on mahdollistanut kuluttajalle helpon ja yksinkertaisen tien tulevan matkan ostopäätöksen tekemiseen liittyvien riskien pienentämiseksi. Internetin käyttäjien tietojen ja taitojen kasvaessa koko ajan tulee internetin merkitys entisestäänkin korostumaan vapaa-ajan matkailijan ostopäätösprosessissa. Pystyäkseen saavuttamaan potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti internetissä hotellien tulee tietää, millaisia internetin tiedonhakukanavia asiakkaat eniten käyttävät sekä millaista tietoa hotelleista näistä kanavista etsitään.
Matkailun kysyntää voidaan hahmottaa muun muassa ostokäyttäytymistä kuvaavien mallien ja teorioiden avulla, jotka antavat tietoa etenkin ostokäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä ja niiden välisistä suhteista. Tutkittaessa matkailijan ostopäätösprosessia on perusteltua käydä läpi perinteistä ostopäätösprosessia kuvaavia teorioita, sillä myös matkailijan ostopäätösprosessia kuvaavat mallit pohjautuvat näihin teorioihin ja malleihin. Matkailupalvelun, kuten hotellimajoituksen, osalta ostopäätösprosessissa korostuu tiedonhaun merkitys, sillä matkailupalvelun ostaminen koetaan riskialttiiksi sen aineettomuuden ja kokeilumahdollisuuden puuttumisen johdosta. Kuluttajat pyrkivät pienentämään kokemaansa riskiä monipuolisen tiedonhaun avulla ja näin varmistamaan ostopäätöksensä onnistumisen.
Internetistä on tullut yksi matkailijoiden tärkeimmistä tiedonlähteistä. Internetiä käytetään yleisesti apuna hotellin valinnassa, ja näin ollen se on merkittävässä osassa ostopäätöksen tekemisessä. Tutkimustulostemme perusteella internet nousee tärkeimmäksi tiedonlähteeksi hotellin valinnassa myös muihin tiedonlähteisiin verrattaessa. Toiseksi tärkeimpänä tiedonlähteenä hotellin valinnassa pidetään omia kokemuksia. Tärkeimpiä syitä matkaan liittyvään tiedonhakuun internetissä ovat tiedon helppo saatavuus, tiedonhaun nopeus sekä hintavertailun helpottuminen.
Internet tiedonhakukanavana on mahdollistanut kuluttajalle helpon ja yksinkertaisen tien tulevan matkan ostopäätöksen tekemiseen liittyvien riskien pienentämiseksi. Internetin käyttäjien tietojen ja taitojen kasvaessa koko ajan tulee internetin merkitys entisestäänkin korostumaan vapaa-ajan matkailijan ostopäätösprosessissa. Pystyäkseen saavuttamaan potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti internetissä hotellien tulee tietää, millaisia internetin tiedonhakukanavia asiakkaat eniten käyttävät sekä millaista tietoa hotelleista näistä kanavista etsitään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]