Kun matkamuisto on elinkeino: kulttuuriperinne tuotteistamisen lähteenä ja haasteena
Tervola, Kirsi (2012)
There are no files associated with this item.
Tervola, Kirsi
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan kulttuuriperinteen hyödyntämistä matkamuistojen valmistuksessa. Tuotteistaminen eli tuotteeksi tekeminen on prosessi, jossa perinnettä muokataan matkailijalle myytäviksi tuotteiksi. Tutkimuksessa pyritään tuomaan esille valmistajan näkökulma kulttuuriperinteen matkailullista hyödyntämistä koskevaan
keskusteluun.
Tässä tutkielmassa tuotteistamista tarkastellaan toimintana, jolla on sekä taloudellisia, kulttuurisia että yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Tutkimuksella haetaan vastausta kysymykseen millaisia merkityksiä kulttuuriperinteen tuotteistaminen saa matkamuistoja valmistavien yrittäjien toiminnassa. Tutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan tarkastelemalla millaista työtä tuotteistaminen on, miten autenttisuutta tuotetaan matkamuistojen valmistuksessa sekä millaisia vuorovaikutussuhteita tuotteistaminen rakentaa yhteisön eri toimijoiden välille. Tutkielmaan on haastateltu viittä Lapissa matkamuistoja valmistavaa yrittäjää. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän henkilöä, kaksi naista ja viisi miestä. Analyysimenetelmänä on
semioottinen sosiologia.
Tuotteistaminen saa merkityksiä yrittäjien toiminnassa työnä, valmistamisena sekä yhteiskunnallisena toimintana. Tuotteistaminen on arkista työtä ja erilaisia valintoja yrittäjän toimeentulon turvaamiseksi. Toisaalta tuotteistaminen on luovaa toimintaa, jossa yhdistyvät erilaiset paikalliset materiaalit, työtavat sekä tekemisen ilo. Valmistajan näkökulmasta matkamuistojen autenttisuus rakentuu ennen kaikkea oman työn kautta. Tuotteistamisella on myös vaikutuksia paikalliskulttuuriin, jolloin se tulee osaksi yhteiskunnallista keskustelua. Erityisesti tämä korostuu vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen kulttuurien matkailullisessa hyödyntämisessä. Lapissa jännitteitä aiheuttaa saamelaiskulttuurin hyödyntäminen matkailuteollisuudessa. Tutkimus pyrkii tarjoamaan välineitä kehittää kulttuuriperinteen matkailullisesta hyödyntämisestä käytyä keskustelua entistä avoimemmaksi sekä auttaa pohtimaan, miten Lapin matkailua voitaisiin kehittää kulttuurisesti kestävämpään suuntaan.
keskusteluun.
Tässä tutkielmassa tuotteistamista tarkastellaan toimintana, jolla on sekä taloudellisia, kulttuurisia että yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Tutkimuksella haetaan vastausta kysymykseen millaisia merkityksiä kulttuuriperinteen tuotteistaminen saa matkamuistoja valmistavien yrittäjien toiminnassa. Tutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan tarkastelemalla millaista työtä tuotteistaminen on, miten autenttisuutta tuotetaan matkamuistojen valmistuksessa sekä millaisia vuorovaikutussuhteita tuotteistaminen rakentaa yhteisön eri toimijoiden välille. Tutkielmaan on haastateltu viittä Lapissa matkamuistoja valmistavaa yrittäjää. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän henkilöä, kaksi naista ja viisi miestä. Analyysimenetelmänä on
semioottinen sosiologia.
Tuotteistaminen saa merkityksiä yrittäjien toiminnassa työnä, valmistamisena sekä yhteiskunnallisena toimintana. Tuotteistaminen on arkista työtä ja erilaisia valintoja yrittäjän toimeentulon turvaamiseksi. Toisaalta tuotteistaminen on luovaa toimintaa, jossa yhdistyvät erilaiset paikalliset materiaalit, työtavat sekä tekemisen ilo. Valmistajan näkökulmasta matkamuistojen autenttisuus rakentuu ennen kaikkea oman työn kautta. Tuotteistamisella on myös vaikutuksia paikalliskulttuuriin, jolloin se tulee osaksi yhteiskunnallista keskustelua. Erityisesti tämä korostuu vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen kulttuurien matkailullisessa hyödyntämisessä. Lapissa jännitteitä aiheuttaa saamelaiskulttuurin hyödyntäminen matkailuteollisuudessa. Tutkimus pyrkii tarjoamaan välineitä kehittää kulttuuriperinteen matkailullisesta hyödyntämisestä käytyä keskustelua entistä avoimemmaksi sekä auttaa pohtimaan, miten Lapin matkailua voitaisiin kehittää kulttuurisesti kestävämpään suuntaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]