Lapin matkailun ohjelmapalvelualan verkostot: tutkimus sitoutumisen ja markkinasuuntautuneisuuden merkityksestä verkoston innovointikykyyn
Berg, Maaria (2012)
Berg, Maaria
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211261260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211261260
Tiivistelmä
Tutkimus koskee Lapin matkailun ohjelmapalvelutoimialan verkostoyhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen merkitys alan yritysten verkostoon sitoutumisella sekä markkinasuuntautuneisuudella on verkoston innovointikykyyn. Lisäksi tarkasteltiin verkoston innovointikyvyn yhteyttä verkostoon kuuluvien yritysten yritystoiminnan tuloksellisuuteen.
Tutkimuksen lähestymistapana oli määrällinen ja laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja teemahaastatteluna. Määrällisessä analyysissä hyödynnettiin mm. tilastollisia tunnuslukuja, faktorianalyysiä, tilastollista testausta sekä regressioanalyysiä. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella verkoston jäsenten markkinasuuntautuneisuus on merkittävä tekijä verkoston innovointikyvyn näkökulmasta. Verkosto on innovointikykyisempi, mikäli verkoston jäsenet aktiivisesti hankkivat ja välittävät markkinatietoa, reagoivat siihen ja osaavat hyödyntää sitä liiketoiminnassaan sekä hoitavat hyvin sidosryhmäsuhteitaan. Sitoutumisella ei ollut merkittävää vaikutusta verkoston innovointikykyyn, mutta se on tärkeää verkostoyhteistyössä. Innovointikykyisen verkoston jäsenten yritystoiminta oli muita yrityksiä tuloksellisempaa mm. yrityksen myynnin, maineen paranemisen ja uusien tuotteiden määrässä mitattuna.
Tutkimuksen lähestymistapana oli määrällinen ja laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja teemahaastatteluna. Määrällisessä analyysissä hyödynnettiin mm. tilastollisia tunnuslukuja, faktorianalyysiä, tilastollista testausta sekä regressioanalyysiä. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella verkoston jäsenten markkinasuuntautuneisuus on merkittävä tekijä verkoston innovointikyvyn näkökulmasta. Verkosto on innovointikykyisempi, mikäli verkoston jäsenet aktiivisesti hankkivat ja välittävät markkinatietoa, reagoivat siihen ja osaavat hyödyntää sitä liiketoiminnassaan sekä hoitavat hyvin sidosryhmäsuhteitaan. Sitoutumisella ei ollut merkittävää vaikutusta verkoston innovointikykyyn, mutta se on tärkeää verkostoyhteistyössä. Innovointikykyisen verkoston jäsenten yritystoiminta oli muita yrityksiä tuloksellisempaa mm. yrityksen myynnin, maineen paranemisen ja uusien tuotteiden määrässä mitattuna.
Kokoelmat
- Pro gradut [4115]