”Todella hyvä meininki kylällä” – Kulttuuritapahtuman kokonaiselämykseen vaikuttavat tekijät
Kinnunen, Maarit (2013)
Kinnunen, Maarit
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303141048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303141048
Tiivistelmä
Tavoitteena oli muodostaa aineistopohjainen kotimaisten kulttuuritapahtumien tuottamaa kokonaiselämystä kuvaava malli. Aineiston muodostivat 11 tapahtumasta kerätyt 818 nettikyselyvastausta, 26 haastattelua ja 51 eläytymistarinaa. Kokonaiselämykseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat ydin- ja oheisohjelma, ihmiset, ympäristö, palvelut ja tuotteet, kesä ja sää, strategiset linjaukset sekä tunnelma. Kokonaiselämystulkinta syntyy näiden tekijöiden erilaisista kombinaatioista kokijan subjektiivisen näkemyksen kautta. Vastausten pohjalta osallistujat voitiin jakaa hedonisteihin, aktiiveihin sekä kaikkiruokaisiin tapahtumakävijöihin. Hedonistit ovat nuoria, sosiaalisessa mediassa reflektoivia rockfestivaaliosallistujia. Aktiivit ovat tiedostavia kuluttujia, jotka ovat valmiita käyttämään eniten rahaa. Kaikkiruokaiset käyvät kaikkein monipuolisimmin erilaisissa kulttuuritapahtumissa, ja he ovat kävijöistä vanhimpia.
Kokonaiselämyskäsitteeseen liittyy viisi diskurssia: laatu- ja kaupallisuusdiskurssi, yhteisöllisyys- ja chillailudiskurssi sekä identiteettidiskurssi. Laatudiskurssiin liittyy keskustelu ohjelman ja palvelujen laadusta. Laatudiskurssin vastakohdaksi nousee kaupallisuusdiskurssi, missä pelätään kulttuuritapahtuman viihteellistymistä ja muuttumista rahankeruutapahtumaksi, jonka kehittämisessä ei panosteta enää ohjelmiston laatuun ja ainutkertaisuuteen. Yhteisöllisyysdiskurssi liittyy tapahtuman yleisöön, talkoolaisiin ja esiintyjiin. He muodostavat väliaikaisen yhteisön, jolla on oma henki ja omat norminsa. Tärkeimmät yhteisöllisyyden piirteet ovat pyrkimys tasa-arvoon, suvaitsevaisuus ja se, että tapahtumaan osallistuminen on mahdollista kaikille. Chillailudiskurssi on puhetta hengailusta, yhdessä oleskelusta. Identiteettidiskurssi kuvaa kulttuuritapahtuman antia kävijälle – tähän voi liittyä pienimuotoista transformaatiota, mutta olennaisempaa on muistojen muodostuminen, uuden oppiminen ja uusien virikkeiden saaminen.
Positiivisiin kokonaiselämyksiin vaikuttavat eniten ihmiset, ydinohjelma, tunnelma, oheisohjelma, ympäristö ja strategiset linjaukset. Kun tarkastellaan tekijöitä, jotka voivat pilata elämyksen, olennaisimpia ovat strategiset linjaukset, palvelut ja ydinohjelma. Kulttuuritapahtumajärjestäjien tulisikin kiinnittää huomiota omiin strategisiin linjauksiinsa, sillä tapahtuman imago syntyy niiden kautta.
Kokonaiselämyskäsitteeseen liittyy viisi diskurssia: laatu- ja kaupallisuusdiskurssi, yhteisöllisyys- ja chillailudiskurssi sekä identiteettidiskurssi. Laatudiskurssiin liittyy keskustelu ohjelman ja palvelujen laadusta. Laatudiskurssin vastakohdaksi nousee kaupallisuusdiskurssi, missä pelätään kulttuuritapahtuman viihteellistymistä ja muuttumista rahankeruutapahtumaksi, jonka kehittämisessä ei panosteta enää ohjelmiston laatuun ja ainutkertaisuuteen. Yhteisöllisyysdiskurssi liittyy tapahtuman yleisöön, talkoolaisiin ja esiintyjiin. He muodostavat väliaikaisen yhteisön, jolla on oma henki ja omat norminsa. Tärkeimmät yhteisöllisyyden piirteet ovat pyrkimys tasa-arvoon, suvaitsevaisuus ja se, että tapahtumaan osallistuminen on mahdollista kaikille. Chillailudiskurssi on puhetta hengailusta, yhdessä oleskelusta. Identiteettidiskurssi kuvaa kulttuuritapahtuman antia kävijälle – tähän voi liittyä pienimuotoista transformaatiota, mutta olennaisempaa on muistojen muodostuminen, uuden oppiminen ja uusien virikkeiden saaminen.
Positiivisiin kokonaiselämyksiin vaikuttavat eniten ihmiset, ydinohjelma, tunnelma, oheisohjelma, ympäristö ja strategiset linjaukset. Kun tarkastellaan tekijöitä, jotka voivat pilata elämyksen, olennaisimpia ovat strategiset linjaukset, palvelut ja ydinohjelma. Kulttuuritapahtumajärjestäjien tulisikin kiinnittää huomiota omiin strategisiin linjauksiinsa, sillä tapahtuman imago syntyy niiden kautta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]