Matkalle nopeasti, helposti ja halvalla: Internet-varaajan ostopäätösprosessiin vaikuttavat tekijät
Karjalainen, Noora (2013)
There are no files associated with this item.
Karjalainen, Noora
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304021064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304021064
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee internetissä matkansa varaavan kuluttajan matkanvarausprosessia alkaen matkan suunnitteluvaiheesta ja päättyen varaajan matkan jälkeiseen käyttäytymiseen. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, mikä tekee internet-varaamisesta suosittua 28-38 –vuotiaiden internetistä matkansa varaavien kuluttajien keskuudessa, missä tilanteessa internetistä matkan varaaminen ei tule kysymykseen sekä mitkä tekijät saavat varaajan luopumaan varaamisesta.Tutkielmassa haluan myös tuoda esille, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti matkanvarauspäätökseen ja minkä perusteella tietty matka tai matkakomponentti tulee varattua ohi muiden vaihtoehtojen, koska internetissä näitä vaihtoehtoja on runsaasti.
Tutkielmassani on kolme osaa. Ensimmäiseksi luvussa yksi tutustutaan tutkimuksen lähtökohtiin ja luvussa kaksi käsitellään sähköistä kauppaa ja internetiä tarkemmin.Toisessa osassa eli luvussa kolme esittelen matkan varaamiseen internetistä vaikuttavia teorioita teknologian hyväksymisestä ja sen hyväksikäyttämisestä.Luvussa neljä käyn läpi kuluttajan ostopäätösprosessia sekä kuvailen matkailutuotteita internetistä hankkivan kuluttajan piirteitä ja ostokäyttäytymistä.Viidennessä luvussa käyn läpi metodologian eli tutkimusmenetelmänä olevaa teemahaastattelua. Kolmannessa osassa eli luvussa kuusi paneudutaan tuloksiin ja niiden tulkintaan sekä luvussa seitsemän vedetään yhteen työn tulokset ja esitellään tutkimuksen pohjalta syntyneet johtopäätökset.
Tutkimukseni valottaa sitä internet-varaajan maailmaa, mitä varausluvut eivät yksin kerro matkojen myyjälle. Haastattelin tutkimustani varten 12 internetistä matkansa varaavaa henkilöä ja haastattelujen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä internetistä matkansa varaava pitää tärkeänä, mikä saa hänet ostamaan matkan tai vastaavasti luopumaan matkan ostamisesta. Haastatteluissa selvinneillä tiedoilla valotan myös edellä mainittujen seikkojen lisäksi internet-varaajien sitoutumisen tasoa matkan myyjään, miten paljon missäkin tilanteessa ollaan valmiit käyttämään aikaa matkan suunnitteluun ja vaihtoehtojen etsintään sekä miksi internet on syrjäyttänyt suuressa määrin perinteiset matkatoimistot viime vuosien aikana.
Tutkielmassani on kolme osaa. Ensimmäiseksi luvussa yksi tutustutaan tutkimuksen lähtökohtiin ja luvussa kaksi käsitellään sähköistä kauppaa ja internetiä tarkemmin.Toisessa osassa eli luvussa kolme esittelen matkan varaamiseen internetistä vaikuttavia teorioita teknologian hyväksymisestä ja sen hyväksikäyttämisestä.Luvussa neljä käyn läpi kuluttajan ostopäätösprosessia sekä kuvailen matkailutuotteita internetistä hankkivan kuluttajan piirteitä ja ostokäyttäytymistä.Viidennessä luvussa käyn läpi metodologian eli tutkimusmenetelmänä olevaa teemahaastattelua. Kolmannessa osassa eli luvussa kuusi paneudutaan tuloksiin ja niiden tulkintaan sekä luvussa seitsemän vedetään yhteen työn tulokset ja esitellään tutkimuksen pohjalta syntyneet johtopäätökset.
Tutkimukseni valottaa sitä internet-varaajan maailmaa, mitä varausluvut eivät yksin kerro matkojen myyjälle. Haastattelin tutkimustani varten 12 internetistä matkansa varaavaa henkilöä ja haastattelujen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä internetistä matkansa varaava pitää tärkeänä, mikä saa hänet ostamaan matkan tai vastaavasti luopumaan matkan ostamisesta. Haastatteluissa selvinneillä tiedoilla valotan myös edellä mainittujen seikkojen lisäksi internet-varaajien sitoutumisen tasoa matkan myyjään, miten paljon missäkin tilanteessa ollaan valmiit käyttämään aikaa matkan suunnitteluun ja vaihtoehtojen etsintään sekä miksi internet on syrjäyttänyt suuressa määrin perinteiset matkatoimistot viime vuosien aikana.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]