"Vaihdanko alaa?": Diskurssianalyysi hotellialan työhyvinvoinnista sosiaalisena konstruktiona internet-keskusteluissa
Merranti, Tuulia (2014)
Merranti, Tuulia
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402041008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402041008
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaiseksi hotellialan työhyvinvointi rakentuu internet-keskusteluissa. Hotellialan työ on usein sesonkiluontoista, matalapalkkaista eikä kovin arvostettua, mikä antaa aihetta tarkastella hotellityöntekijöiden työhyvinvointia tarkemmin. Työhyvinvointia on tutkittu runsaasti, mutta tutkimukset ovat pitkälti kvantitatiivisia ja realistisia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys, sosiaalinen konstruktionismi, tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan työhyvinvointitutkimukselle.
Aineisto koostuu 121 viestistä, jotka on julkaistu 5.10.2005–22.8.2013 Suomi24:n, Plazan ja Aamulehden keskustelufoorumeilla. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haetaan diskurssianalyysin avulla, sillä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita niistä diskursseista, jotka rakentavat internet-keskusteluissa hotellialan työhyvinvointia jonkinlaiseksi.
Tutkimuksen tuloksena esitetään neljä diskurssia, joissa hotellialan työhyvinvointi saa merkityksensä: työn epävarmuustekijät, työuupumus, työtyytymättömyys ja työtyyty-väisyys. Hotellityö merkityksellistettiin yleisimmin huonopalkkaiseksi, sesonkiluontoiseksi, vuorotyöksi ja huonosti työllistäväksi. Tutkimus osoittaa, että hotellialan työhyvinvoinnille ei internet-keskusteluissa esitetä juurikaan positiivisia merkityksiä eikä hotellityölle siten rakennu arvostusta. Työtyytyväisyys-diskurssi ei aineistossa esiinny yhtä vahvana kuin muut tulosdiskurssit. Jotta sitä voitaisiin vahvistaa, tulisi kiinnittää huomiota hotellityön arvostuksen lisäämiseen esimerkiksi parantamalla palkitsemista.
Vaikka tutkimustulokset kertovatkin siitä, minkälaiseksi hotellialan työhyvinvointi rakentuu internet-keskusteluissa, voidaan tuloksia silti yleistää keskustelufoorumien ulkopuolella. Internet-keskusteluiden seuraajat pystyvät toiminnoissaan siirtämään keskusteluissa rakentuneita merkityksiä myös internetin ulkopuolelle. Hotellialan työhyvinvoinnin puutteellisuus ei rajoitu siis vain internetin todellisuuteen, mikä tekee ilmiöstä huolestuttavan, ja tästä tutkimuksesta koko hotelli- ja muun matkailualan toimijoiden kannalta merkittävän.
Aineisto koostuu 121 viestistä, jotka on julkaistu 5.10.2005–22.8.2013 Suomi24:n, Plazan ja Aamulehden keskustelufoorumeilla. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haetaan diskurssianalyysin avulla, sillä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita niistä diskursseista, jotka rakentavat internet-keskusteluissa hotellialan työhyvinvointia jonkinlaiseksi.
Tutkimuksen tuloksena esitetään neljä diskurssia, joissa hotellialan työhyvinvointi saa merkityksensä: työn epävarmuustekijät, työuupumus, työtyytymättömyys ja työtyyty-väisyys. Hotellityö merkityksellistettiin yleisimmin huonopalkkaiseksi, sesonkiluontoiseksi, vuorotyöksi ja huonosti työllistäväksi. Tutkimus osoittaa, että hotellialan työhyvinvoinnille ei internet-keskusteluissa esitetä juurikaan positiivisia merkityksiä eikä hotellityölle siten rakennu arvostusta. Työtyytyväisyys-diskurssi ei aineistossa esiinny yhtä vahvana kuin muut tulosdiskurssit. Jotta sitä voitaisiin vahvistaa, tulisi kiinnittää huomiota hotellityön arvostuksen lisäämiseen esimerkiksi parantamalla palkitsemista.
Vaikka tutkimustulokset kertovatkin siitä, minkälaiseksi hotellialan työhyvinvointi rakentuu internet-keskusteluissa, voidaan tuloksia silti yleistää keskustelufoorumien ulkopuolella. Internet-keskusteluiden seuraajat pystyvät toiminnoissaan siirtämään keskusteluissa rakentuneita merkityksiä myös internetin ulkopuolelle. Hotellialan työhyvinvoinnin puutteellisuus ei rajoitu siis vain internetin todellisuuteen, mikä tekee ilmiöstä huolestuttavan, ja tästä tutkimuksesta koko hotelli- ja muun matkailualan toimijoiden kannalta merkittävän.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]