Suomi-kuva suomalaisessa rocklyriikassa vuosina 1980–1999
Laamanen, Susanna (2013)
Laamanen, Susanna
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151114
Tiivistelmä
”Suomi-kuva suomalaisessa rocklyriikassa vuosina 1980–1999” on laadullinen tutkimus suomalaisen rocklyriikan tarinoista suomalaisuuden viitekehyksessä. Tutkimuksessa luotiin sisällönanalyysin kautta kuva rocklyriikan suomalaisuudesta ja sen suhteesta historiaan sekä tutkimuksen vuosikymmeniin. Tutkielmassa tarkasteltiin myös rocklyriikan Suomi-kuvaa suhteessa matkailun mielikuviin, imagoon ja luotuihin matkailubrändeihin.
Tutkimuksen aineisto koostui kahdestakymmenestä suomirockin kappaleesta. Kappaleet valittiin keskeisten suomirockin tekijöiden tuotannosta Suomi-kuva -teeman ja tutkimuskysymyksen määrittelemisen kautta. Teoreettinen viitekehys muodostui Suomikuvan,suomalaisuuden, imagon, Aristoteleen kolmen retorisen ulottuvuuden (eetos,paatos, logos) sekä Suomen matkailubrändin neljän C:n (Creative, Cool, Contrasting, Credible) ympärille. Tutkimus toteutettiin monitieteisenä yhdistäen matkailututkimusta,populaarikulttuuria ja musiikintutkimusta.
Aineiston rocklyriikoiden tarinat kommentoivat olemassa olevaa hetkeä ja representoivat suomalaisuuden historiaa ja identiteettiä. Tarinoiden subjektit ammensivat omaa identiteettiänsä topeliaanisesta suomalaisuudesta muuttuvassa maailmassa. Tarinoiden subjekti näyttäytyi tavallisena suomalaisena, realistina, joka kuitenkin rakensi omaa elämäänsä, joko kansallisromanttisen identiteetin mukaan sitkeydellä ja uutteruudella tai toisaalta vapauden halun tai asioihin tyytymisen kautta.
Aineiston kappaleet käyttivät tarinoissaan matkailumarkkinoinnista tuttujen paatos- ja logos-imagojen elementtejä kauniin maiseman ja luonnon teemojen kautta, mutta lyriikat sisälsivät aina jonkin särön harmonian keskellä sekä näyttivät ympäristön rajatun postikortin ympäriltä. Laulujen tarinat sopivat ympäristöiltään ja laulujen subjektin ajatusten sekä tunteiden kautta Suomen matkailu-brändin rehellisen ja autenttisen kuvauksen osaan. Suomalaisen rocklyriikan esittämä Suomi ja suomalaisuus sopivat modernin humanistin antropologisen tutkimusmatkan kohteeksi.
Tutkimuksen aineisto koostui kahdestakymmenestä suomirockin kappaleesta. Kappaleet valittiin keskeisten suomirockin tekijöiden tuotannosta Suomi-kuva -teeman ja tutkimuskysymyksen määrittelemisen kautta. Teoreettinen viitekehys muodostui Suomikuvan,suomalaisuuden, imagon, Aristoteleen kolmen retorisen ulottuvuuden (eetos,paatos, logos) sekä Suomen matkailubrändin neljän C:n (Creative, Cool, Contrasting, Credible) ympärille. Tutkimus toteutettiin monitieteisenä yhdistäen matkailututkimusta,populaarikulttuuria ja musiikintutkimusta.
Aineiston rocklyriikoiden tarinat kommentoivat olemassa olevaa hetkeä ja representoivat suomalaisuuden historiaa ja identiteettiä. Tarinoiden subjektit ammensivat omaa identiteettiänsä topeliaanisesta suomalaisuudesta muuttuvassa maailmassa. Tarinoiden subjekti näyttäytyi tavallisena suomalaisena, realistina, joka kuitenkin rakensi omaa elämäänsä, joko kansallisromanttisen identiteetin mukaan sitkeydellä ja uutteruudella tai toisaalta vapauden halun tai asioihin tyytymisen kautta.
Aineiston kappaleet käyttivät tarinoissaan matkailumarkkinoinnista tuttujen paatos- ja logos-imagojen elementtejä kauniin maiseman ja luonnon teemojen kautta, mutta lyriikat sisälsivät aina jonkin särön harmonian keskellä sekä näyttivät ympäristön rajatun postikortin ympäriltä. Laulujen tarinat sopivat ympäristöiltään ja laulujen subjektin ajatusten sekä tunteiden kautta Suomen matkailu-brändin rehellisen ja autenttisen kuvauksen osaan. Suomalaisen rocklyriikan esittämä Suomi ja suomalaisuus sopivat modernin humanistin antropologisen tutkimusmatkan kohteeksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]