Gay-matkailijat matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen näkökulmasta
Martikainen, Marianne (2013)
Martikainen, Marianne
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151115
Tiivistelmä
Gay-matkailu on kasvava matkailun ala, jota on hiljalleen alettu tutkia yhä enemmän. Gay-matkailuun liittyvät tutkimukset keskittyvät usein taloudellisiin näkökulmiin tai gaymatkailijoiden matkailumotivaatiotekijöihin ja heidän matkailukäyttäytymiseensä. Itse osallistun pro gradu -tutkielmassani gay-matkailijoihin liittyvään keskusteluun matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen näkökulmasta. Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä ovat määritelmät matkailun kielestä ja kaupallisesta realismista.
Kysyn tutkielmassani: millaisen kuvan gay-matkailijoille kohdistettu matkailuinformaatioja mainosaineisto luo gay-matkailijasta. Tarkennan pääkysymystä kolmella osakysymyksellä: Millaisina matkailijoina homoseksuaalit kuvataan matkailukuvissa? Mitä matkaopaskirjoitusten ja matkakohteiden internetsivujen tekijät olettavat gaymatkailijan lomallaan tekevän ja millaisen kuvan nämä aktiviteetit luovat gaymatkailijasta? Minkälainen on seksuaalisuuden ja seksin rooli gay-matkailussa matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen mukaan? Aineistona käytän gay-matkailijoille suunnattuja matkailukuvia sekä matkaopaskirjoituksia ja internetsivuja, joita on eri matkakohteista. Analyysimenetelmänä käytän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Aineiston analyysin perusteella tulin siihen tulokseen, että yleisin matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen luoma kuva gay-matkailijasta on valkoinen homomies, joka tykkää juhlia ja harrastaa seksiä matkansa aikana. Kuvissa ja kirjallisessa aineistossa korostuivat homomiehiin liittyvät asiat. Lesbot esiintyivät kuvissa ja teksteissä homomiehiä harvemmin, kun taas transsukupuolisiin ja biseksuaaleihin matkailijoihin viittauksia oli hyvin vähän. Matkailukuvissa malleina olivat yleensä valkoihoiset naiset ja miehet, ja homomiehiä esittäviä kuvia oli huomattavasti lesbokuvia enemmän. Monet kuvat tihkuivat lisäksi seksiä etenkin homomiehiä esittävien kuvien kohdalla. Kirjallisessa aineistossa korostuivat homoseksuaalien matkailijoiden halu juhlia, harrastaa seksiä, tehdä kalliita ostoksia ja syödä tasokkaissa ravintoloissa matkojensa aikana. Joissain matkakohteissa huomioon otettiin myös vähävaraisemmat gay-matkailijat ehdottamalla edullisempia majoitusvaihtoehtoja ja ravintoloita. Tutkielmani osoittaa kuinka yksipuolinen kuva gay-matkailijoista välittyy matkailuinformaatio- ja mainosaineistoissa, joten jatkotutkimuksissa olisi aiheellista perehtyä myös esimerkiksi lesbo- ja sateenkaariperheiden matkailuun, jotta saataisi lisätietoa myös heidän matkailutottumuksistaan.
Kysyn tutkielmassani: millaisen kuvan gay-matkailijoille kohdistettu matkailuinformaatioja mainosaineisto luo gay-matkailijasta. Tarkennan pääkysymystä kolmella osakysymyksellä: Millaisina matkailijoina homoseksuaalit kuvataan matkailukuvissa? Mitä matkaopaskirjoitusten ja matkakohteiden internetsivujen tekijät olettavat gaymatkailijan lomallaan tekevän ja millaisen kuvan nämä aktiviteetit luovat gaymatkailijasta? Minkälainen on seksuaalisuuden ja seksin rooli gay-matkailussa matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen mukaan? Aineistona käytän gay-matkailijoille suunnattuja matkailukuvia sekä matkaopaskirjoituksia ja internetsivuja, joita on eri matkakohteista. Analyysimenetelmänä käytän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Aineiston analyysin perusteella tulin siihen tulokseen, että yleisin matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen luoma kuva gay-matkailijasta on valkoinen homomies, joka tykkää juhlia ja harrastaa seksiä matkansa aikana. Kuvissa ja kirjallisessa aineistossa korostuivat homomiehiin liittyvät asiat. Lesbot esiintyivät kuvissa ja teksteissä homomiehiä harvemmin, kun taas transsukupuolisiin ja biseksuaaleihin matkailijoihin viittauksia oli hyvin vähän. Matkailukuvissa malleina olivat yleensä valkoihoiset naiset ja miehet, ja homomiehiä esittäviä kuvia oli huomattavasti lesbokuvia enemmän. Monet kuvat tihkuivat lisäksi seksiä etenkin homomiehiä esittävien kuvien kohdalla. Kirjallisessa aineistossa korostuivat homoseksuaalien matkailijoiden halu juhlia, harrastaa seksiä, tehdä kalliita ostoksia ja syödä tasokkaissa ravintoloissa matkojensa aikana. Joissain matkakohteissa huomioon otettiin myös vähävaraisemmat gay-matkailijat ehdottamalla edullisempia majoitusvaihtoehtoja ja ravintoloita. Tutkielmani osoittaa kuinka yksipuolinen kuva gay-matkailijoista välittyy matkailuinformaatio- ja mainosaineistoissa, joten jatkotutkimuksissa olisi aiheellista perehtyä myös esimerkiksi lesbo- ja sateenkaariperheiden matkailuun, jotta saataisi lisätietoa myös heidän matkailutottumuksistaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]