Kaikkien yhteinen tietotekniikka : tutkimus toimeentulotuen hakijan suhteesta sähköiseen asiointiin
Väisänen, Johanna (2008)
There are no files associated with this item.
Väisänen, Johanna
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee sähköisen asioinnin tuloa sosiaalityöhön ja sosiaalityön toimeentulotukiasiakkaiden käsityksiä ja mielipiteitä tietotekniikasta ja sähköisestä asioinnista. Tieto yhteiskunnan palvelujärjestelmästä, sosiaalialan tietotekniikan nykytilasta ja sosiaalityön sähköisen asioinnin kehitystilasta taustoittavat tutkimusta. Tutkimusilmiönä on sosiaalityön sähköinen asiakaspalvelu ja näkökulmana toimeentulotuen hakijan näkökulma. Taustana on ajatus, että palvelujen käyttäjällä itselläänkin on vaikutusta siihen, miten hän omaksuu sähköisten palvelujen käytön. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa toimeentulotukiasiakkaille mahdollisuus tuoda omaa ääntään esille sosiaalityön informaatioteknologia –keskusteluun, sähköisten palvelujen kehittelyyn ja mahdollisesti myös tietotekniikan laitteiden, järjestelmien ja ohjelmien suunnitteluun.
Johtuen tutkimusaiheen moniulotteisuudesta, tutkimuksessa on käytössä sekä sosiaalityötä käsitteleviä lähteitä (yhteiskunnan palvelujärjestelmä, sosiaalityö, asiakas ja toimeentulotuki) että soveltavan informaatioteknologian lähteitä (sähköinen asiointi, innovaation diffuusio ja palvelualojen tietotekniikan käyttöönotto). Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Everett M. Rogersin (1983) innovaatioiden omaksumista käsittelevään innovaatioiden diffuusioteoriaan sekä Paynen (1996; 2002) jäsennykseen sosiaalityön kolmesta perspektiivistä.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina on, että suurimmalla osalla toimeentulotuen hakijoista on hyvät tietotekniikan käytön valmiudet. Toimeentulotukiasiakkaiden mielestä tietotekniikka on pikemminkin mahdollisuus kuin uhka ja toimeentulotukiasiakkaat haluavat sähköistä asiointia toimeentulotukipalveluihin. Suurin osa toimeentulotukiasiakkaista ei kuitenkaan halua olla suunnittelemassa ja kehittelemässä sähköistä asiointia toimeentulotukipalveluihin. Tutkimustulosten pohjalta tutkimuksessa on määritelty tietoteknisen yhteiskunnan sosiaalityötä tukeva teorialähesty-mistapa, Informaatioteknologinen sosiaalityö.
Johtuen tutkimusaiheen moniulotteisuudesta, tutkimuksessa on käytössä sekä sosiaalityötä käsitteleviä lähteitä (yhteiskunnan palvelujärjestelmä, sosiaalityö, asiakas ja toimeentulotuki) että soveltavan informaatioteknologian lähteitä (sähköinen asiointi, innovaation diffuusio ja palvelualojen tietotekniikan käyttöönotto). Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Everett M. Rogersin (1983) innovaatioiden omaksumista käsittelevään innovaatioiden diffuusioteoriaan sekä Paynen (1996; 2002) jäsennykseen sosiaalityön kolmesta perspektiivistä.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina on, että suurimmalla osalla toimeentulotuen hakijoista on hyvät tietotekniikan käytön valmiudet. Toimeentulotukiasiakkaiden mielestä tietotekniikka on pikemminkin mahdollisuus kuin uhka ja toimeentulotukiasiakkaat haluavat sähköistä asiointia toimeentulotukipalveluihin. Suurin osa toimeentulotukiasiakkaista ei kuitenkaan halua olla suunnittelemassa ja kehittelemässä sähköistä asiointia toimeentulotukipalveluihin. Tutkimustulosten pohjalta tutkimuksessa on määritelty tietoteknisen yhteiskunnan sosiaalityötä tukeva teorialähesty-mistapa, Informaatioteknologinen sosiaalityö.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]