Sosiaalityö ja informaatioteknologia
Pohto, Maija-Liisa; Äijälä-Ojala, Auli (2008)
There are no files associated with this item.
Pohto, Maija-Liisa
Äijälä-Ojala, Auli
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmassa tarkastelemme informaatioteknologian sovelluksia sosiaali-työssä asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmasta sosiaalityöntekijöiden kokemusten ja näkemysten kautta. Informaatioteknologialla tarkoitamme työssämme kaikkia niitä informaatioon ja tietoon liittyviä välineitä, ohjelmia ja tek-nisiä mahdollisuuksia, joita voidaan käyttää asiakastyössä. Teoreettisessa osassa tarkastelemme sosiaalityön muuttuvaa toimintaympäristöä ja sen tuomia haasteita sekä asiakkaan asemaa kyseisessä kontekstissa.
Tutkimuksemme näkökulma on yhteiskuntatieteellinen ja kiinnostuksen kohteina ovat asiakkaan asema, asiakaslähtöisyys ja osallisuus informaatioteknologisissa sosiaalityön käytänteissä. Kohderyhmänä ovat olleet Pohjois-Suomen 18 kunnan sosiaalityöntekijät. Tutkimusjoukkoon kuuluvat sosiaalityöntekijät ovat valikoituneet kuntaperusteisesti siten, että he edustavat yhtä montaa sekä suurta että pientä kuntaa. Kuntien väestöpohja on likimääräisesti sama pienissä kunnissa keskenään, suurissa kunnissa väestömäärä vaihtelee enemmän.
Tutkimuksemme osoitti, ettei sosiaalityön asiakastyössä ole käytössä merkittävässä määrin teknologiaa, joka edistää asiakaslähtöisten palvelujen organisointia, toteu-tumista ja asiakkaan osallistumista. Sähköisen asioinnin mahdollisuudet rajoittuvat pääsääntöisesti lomakkeiden hakemiseen ja tulostamiseen, ensisijaisesti niitä ovat toimeentulotuen ja lasten päivähoitopaikan hakemiseen liittyvät lomakkeet. Asioi-den vireillepanon mahdollistavia palveluja on käytössä vain verkkoneuvonnan muodossa hyvin pienimuotoisesti. Tämän tutkimus osoitti, että sosiaalityön infor-maatioteknologia vaikuttaa asiakkaiden asemaan merkittävästi ja se ilmenee sekä mahdollisuuksina että esteinä. Asiakas määrittyy pääosin vastaanottajan, ei aktiivi-sen vaikuttajan rooliin. Teknologian rooli näyttäytyy asiakkaaseen nähden kaksija-koisena sekä valtauttavana että valtaa rajoittavana.
Tutkimuksemme näkökulma on yhteiskuntatieteellinen ja kiinnostuksen kohteina ovat asiakkaan asema, asiakaslähtöisyys ja osallisuus informaatioteknologisissa sosiaalityön käytänteissä. Kohderyhmänä ovat olleet Pohjois-Suomen 18 kunnan sosiaalityöntekijät. Tutkimusjoukkoon kuuluvat sosiaalityöntekijät ovat valikoituneet kuntaperusteisesti siten, että he edustavat yhtä montaa sekä suurta että pientä kuntaa. Kuntien väestöpohja on likimääräisesti sama pienissä kunnissa keskenään, suurissa kunnissa väestömäärä vaihtelee enemmän.
Tutkimuksemme osoitti, ettei sosiaalityön asiakastyössä ole käytössä merkittävässä määrin teknologiaa, joka edistää asiakaslähtöisten palvelujen organisointia, toteu-tumista ja asiakkaan osallistumista. Sähköisen asioinnin mahdollisuudet rajoittuvat pääsääntöisesti lomakkeiden hakemiseen ja tulostamiseen, ensisijaisesti niitä ovat toimeentulotuen ja lasten päivähoitopaikan hakemiseen liittyvät lomakkeet. Asioi-den vireillepanon mahdollistavia palveluja on käytössä vain verkkoneuvonnan muodossa hyvin pienimuotoisesti. Tämän tutkimus osoitti, että sosiaalityön infor-maatioteknologia vaikuttaa asiakkaiden asemaan merkittävästi ja se ilmenee sekä mahdollisuuksina että esteinä. Asiakas määrittyy pääosin vastaanottajan, ei aktiivi-sen vaikuttajan rooliin. Teknologian rooli näyttäytyy asiakkaaseen nähden kaksija-koisena sekä valtauttavana että valtaa rajoittavana.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4467]