"Semmonen tietty tiukkuus ja kuitenkin sitte semmonen tietty sydämellisyys" : käsityksiä koulukuraattorin asiantuntijuudesta kouluyhteisössä
Ikonen, Karoliina (2009)
There are no files associated with this item.
Ikonen, Karoliina
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee koulukuraattorin asiantuntijuutta kouluyhteisössä. Tutkin opettajien ja opinto-ohjaajan käsityksiä koulukuraattorin asiantuntijuudesta. Tutkimusongelmaa käsittelen kolmen tutkimuskysymyksen avulla: Miten opettajat ja opinto-ohjaaja ymmärtävät koulukuraattorin asiantuntijuuden ja tehtävät kouluyhteisössä? Miten koulukuraattorin yhteistyö toimii opettajien ja opinto-ohjaajan kanssa? Millaisena opettajat ja opinto-ohjaaja kokevat kuraattorin läsnäolon kouluyhteisössä?
Tutkimusmenetelmäni on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseni aineisto koostuu kolmen eri yläkoulun viidestä opettajasta ja yhdestä opinto-ohjaajasta. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt mukaillen fenomenografista tutkimusta.
Tutkimustuloksistani ilmenee, että opettajat ja opinto-ohjaaja arvostaisivat koulukuraattoreiden olemassa oloa kouluissa yhä enemmän, jos he tuntisivat kuraattorin asiantuntijuuden ja ammattikuvan paremmin. Opinto-ohjaajalla on enemmän tietoa koulukuraattorin asiantuntemuksesta kuin opettajilla, sillä opinto-ohjaaja ja kuraattori tekevät jatkuvasti yhteistyötä esimerkiksi oppilashuoltoryhmässä. Opettajat tekevät koulukuraattorin kanssa melko vähän yhteistyötä, joten tietämys koulukuraattorin toimenkuvasta on melko vähäistä. Kuraattoripalvelut ovat tärkeitä koulussa, mutta niitä ei saada riittävästi. Suurimmaksi osaksi kuraattoripalveluita hyödynnetään oppilashuoltoryhmässä ja oppilastapaamisissa. Kuraattorilla ei jää aikaa ennaltaehkäisevään työhön, joka on hyvin tärkeää muuttuvassa ja monimutkaistuvassa yhteiskunnassa. Kuraattorin asiantuntijuus ja tehtävät tulisi saada kaikkien tietoisuuteen. Opettajien ja kuraattoreiden sekä muun koulun henkilökunnan yhteistyöllä on suuri merkitys lasten ja nuorten ongelmien selviämiseen ja heidän auttamiseen. Ammattilaisten roolien selkeyttäminen yhteisössä auttaisi ja selkeyttäisi jokaisen erityisalaa ja ammatti-identiteettiä sekä keskinäistä yhteistyötä. Tiedottamisella on suuri merkitys koulukuraattorin työn kehittymiselle ja sen tunnetuksi tulemiselle. Koulukuraattorilla nähdään olevan jonkun verran ammatillista päällekkäisyyttä koulun muiden ammattilaisten kanssa, mikä vaikuttaa negatiivisesti koulun sosiaalityön professioon. Myös lakien määritykset ja päättäjät vaikuttavat koulukuraattorin ja koulun sosiaalityön kehitykseen ja mahdollisuuksiin. Koulukuraattoripaikkojen lisääminen ei ole pysynyt yhteiskunnan muutoksessa mukana, mutta uudistuneen lastensuojelulain myötä asia tulee toivottavasti muuttumaan.
Tutkimusmenetelmäni on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseni aineisto koostuu kolmen eri yläkoulun viidestä opettajasta ja yhdestä opinto-ohjaajasta. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt mukaillen fenomenografista tutkimusta.
Tutkimustuloksistani ilmenee, että opettajat ja opinto-ohjaaja arvostaisivat koulukuraattoreiden olemassa oloa kouluissa yhä enemmän, jos he tuntisivat kuraattorin asiantuntijuuden ja ammattikuvan paremmin. Opinto-ohjaajalla on enemmän tietoa koulukuraattorin asiantuntemuksesta kuin opettajilla, sillä opinto-ohjaaja ja kuraattori tekevät jatkuvasti yhteistyötä esimerkiksi oppilashuoltoryhmässä. Opettajat tekevät koulukuraattorin kanssa melko vähän yhteistyötä, joten tietämys koulukuraattorin toimenkuvasta on melko vähäistä. Kuraattoripalvelut ovat tärkeitä koulussa, mutta niitä ei saada riittävästi. Suurimmaksi osaksi kuraattoripalveluita hyödynnetään oppilashuoltoryhmässä ja oppilastapaamisissa. Kuraattorilla ei jää aikaa ennaltaehkäisevään työhön, joka on hyvin tärkeää muuttuvassa ja monimutkaistuvassa yhteiskunnassa. Kuraattorin asiantuntijuus ja tehtävät tulisi saada kaikkien tietoisuuteen. Opettajien ja kuraattoreiden sekä muun koulun henkilökunnan yhteistyöllä on suuri merkitys lasten ja nuorten ongelmien selviämiseen ja heidän auttamiseen. Ammattilaisten roolien selkeyttäminen yhteisössä auttaisi ja selkeyttäisi jokaisen erityisalaa ja ammatti-identiteettiä sekä keskinäistä yhteistyötä. Tiedottamisella on suuri merkitys koulukuraattorin työn kehittymiselle ja sen tunnetuksi tulemiselle. Koulukuraattorilla nähdään olevan jonkun verran ammatillista päällekkäisyyttä koulun muiden ammattilaisten kanssa, mikä vaikuttaa negatiivisesti koulun sosiaalityön professioon. Myös lakien määritykset ja päättäjät vaikuttavat koulukuraattorin ja koulun sosiaalityön kehitykseen ja mahdollisuuksiin. Koulukuraattoripaikkojen lisääminen ei ole pysynyt yhteiskunnan muutoksessa mukana, mutta uudistuneen lastensuojelulain myötä asia tulee toivottavasti muuttumaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]